Meget fremmelig 2-årig

5. juli 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Meget fremmelig 2-årig

Hej Helen.

Tusind tak for din brevkasse som jeg følger med i med stor interesse. Det er ved at være længe siden jeg har haft brug for råd, men nu er der brug for lidt vejledning.

J er efterhånden blevet 2,5 år og er en dreng med stort d. Der er fuld knald på herhjemme. Han trives og er stort set altid glad og meget omsorgsfuld. Det er ikke særlig ofte vi oplever "trodsalder" og mange ting er kommet helt naturligt.

Fra den ene dag til den anden ville han pludselig ikke sove lur mere og det klarer han rigtig fint og han er også af egen vilje og interesse i processen med at tisse og lave på potten.

Han er meget fremme sprogligt og snakker væsentligt bedre en hans jævnaldrende og han snakker stort set fra han står op til han går i seng og er rigtig god til at udtrykke sig. Det er selvfølgelig dejligt, men her har jeg brug for lidt råd. Er vi ude blandt andre, fx handle eller legepladsen, ude at gå en tur osv. fortæller han om alt hvad han ser. det er alt fra fugle, blomster, træer, men også andre mennesker, hvis de har mundbind/ikke mundbind, briller, ...

Annonce

... overskæg, tykke maver, plaster på mm. Jeg ved godt han jo selvfølgelig bare fortæller hvad han ser, men det kan indimellem give uheldige episoder, som jeg ikke helt ved hvordan jeg skal reagere på? For jeg vil også gerne lære ham at det ikke er pænt at snakke om andre, og at vi alle ser forskellige ud.

En anden udfordring er når vi fx er på legepladsen eller andre steder, hvor der er andre børn. Han vil så gerne lege med andre børn og opsøger dem med det samme. Er der nogle der rutsjer vil han rutsje, og hvis nogle går på line vil han det samme osv,. Han er også meget fysisk og vil gerne meget tæt på. Han slår ikke, men vil rigtig gerne kramme andre børn, være tæt på og fordi han bare snakker løs kan det også give uheldige situationer. Overhørte forleden nogle forældre snakkede om de synes han overrumplede de andre børn, og det bliver man som mor selvfølgelig ked at høre.

Jeg prøver at aflede ham og finde noget andet at lege med, men hvordan kan jeg guide ham i at forstå andres grænser?

Håber ikke mit brev blev for langt.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
L.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!