Brev:
Meget fremmelig 2-årig
5. juli 2021
Alder:
2 år, 6 mdr.
Meget fremmelig 2-årig
Hej Helen.
Tusind tak for din brevkasse som jeg følger med i med stor interesse. Det er ved at være længe siden jeg har haft brug for råd, men nu er der brug for lidt vejledning.
J er efterhånden blevet 2,5 år og er en dreng med stort d. Der er fuld knald på herhjemme. Han trives og er stort set altid glad og meget omsorgsfuld. Det er ikke særlig ofte vi oplever "trodsalder" og mange ting er kommet helt naturligt.
Fra den ene dag til den anden ville han pludselig ikke sove lur mere og det klarer han rigtig fint og han er også af egen vilje og interesse i processen med at tisse og lave på potten.
Han er meget fremme sprogligt og snakker væsentligt bedre en hans jævnaldrende og han snakker stort set fra han står op til han går i seng og er rigtig god til at udtrykke sig. Det er selvfølgelig dejligt, men her har jeg brug for lidt råd. Er vi ude blandt andre, fx handle eller legepladsen, ude at gå en tur osv. fortæller han om alt hvad han ser. det er alt fra fugle, blomster, træer, men også andre mennesker, hvis de har mundbind/ikke mundbind, briller, overskæg, tykke maver, plaster på mm. Jeg ved godt han jo selvfølgelig bare fortæller hvad han ser, men det kan indimellem give uheldige episoder, som jeg ikke helt ved hvordan jeg skal reagere på? For jeg vil også gerne lære ham at det ikke er pænt at snakke om andre, og at vi alle ser forskellige ud.
En anden udfordring er når vi fx er på legepladsen eller andre steder, hvor der er andre børn. Han vil så gerne lege med andre børn og opsøger dem med det samme. Er der nogle der rutsjer vil han rutsje, og hvis nogle går på line vil han det samme osv,. Han er også meget fysisk og vil gerne meget tæt på. Han slår ikke, men vil rigtig gerne kramme andre børn, være tæt på og fordi han bare snakker løs kan det også give uheldige situationer. Overhørte forleden nogle forældre snakkede om de synes han overrumplede de andre børn, og det bliver man som mor selvfølgelig ked at høre.
Jeg prøver at aflede ham og finde noget andet at lege med, men hvordan kan jeg guide ham i at forstå andres grænser?
Håber ikke mit brev blev for langt.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
L.