Brev:
Vores søn er blevet en lille bølle
19. juli 2017
Alder:
21 mdr.
Vores søn er blevet en lille bølle
Hej Helen.
Mange tak for dit sidste svar, det var bestemt brugbart.
Jeg har prøvet at søge lidt i dine svar til forældre med jævnaldrende børn der slår deres forældre. Men jeg synes kun jeg kan finde svar hvor børnene gør det i frustration. Det er ikke tilfældet med vores søn.
Det virker som om han slår for at se vores reaktion. Generelt har han over den sidste uge fået en noget anden adfærd. Han er blevet UTORLIG dygtig til at finde på lege selv og kan sidde i lang tid med to lego mænd der snakker sammen fx. I takt med det, er han dog også begyndt at kaste med maden fx. Så griner han og kigger på os. Vi har lidt forskellige reaktioner vi bruger. Enten tager vi tallerkenen fra ham og siger "Tak for mad", eller også siger vi "Stop. Du skal spise maden" og så spiser han lidt og prøver igen lidt efter.
Vi forsøger at undgå ordet nej, og fortælle ham hvad vi vil have frem for hvad vi ikke vil have.
Det samme gør sig gælden når han slår. Det er meget ulig ham at slå. Men han er alligevel begyndt at gøre det i sjov og nogen gange kådhed. Han kan dog også gøre det hvor han laver noget helt andet, og pludselig går hen til os, slår, går væk og kigger så afventende på os. På nuværende tidspunkt sætter jeg mig på hug og siger hans navn efterfulgt af "Kig på mig. Du skal være god ved mor." eller siger hans navn efterfulgt af "Det er kys og krammer du må give mor" og så krammer han mig og kysser mig. Vi brugte sidst nævnte sætning da han omkring 10 mdrs aldren slog i frustration. Det tog få dage og så stoppede han - og vi har fået masse af kys og kram lige siden.
En anden reaktion har min mand en gang i mellem. Han vælger nemlig at ignorerer det fra tid til anden.
Når han er sammen med vores omgangskreds' jævnaldrende børn griner han højt og falsk og kaster så noget, for derefter at tage hånden for munden og grine. - Det virker som en måde at lege med dem på, og de andre små drenge opfanger det hurtigt og griner med og gør det samme. Det skal siges at han IKKE slår de andre børn, og slår eller skubber de ham fryser han bare, eller siger "STOP" og tager hånden op. Som nævnt i et andet brev er han sproglig langt fremme, han snakker sætninger og han kan godt sige fra og ender derfor ikke med at bruge fysikken til at gøre det med.
Jeg er lidt i det dilemma at jeg er er bange for at opdrage for lidt, men jeg er også bange for at opdrage for meget.
Så altså.. Mit spørgsmål er til dig, hvordan vi håndterer denne adfærd? Og hvad er hans bevægegrunde egentlig for pludselig at gøre det?
Tak for en rigtig god brevkasse, og for nogle rigtig gode bøger! Din bog om børn og opdragelse er dog imidlertid forsvundet :o)
De bedste hilsner
Baby Sams Mor