Søskende jalousi - what to do?

31. juli 2015

Kategori:
Alder:
3 år

Søskende jalousi - what to do?

Kære Helen.

Fredag aften kom lillebror til verden, og min kæreste og jeg var indlagt i to dage på sygehuset med den lille ny. Min svigermor havde boet hos os i ugen op til fødsel, så det ville blive mindst muligt kaos for vores datter på snart 3 år.

Vores datter var meget glad for at se lillebror og har glædet sig i lang tid til, at han skulle komme til verden. Vi kom hjem søndag middag og i løbet af ugen, har jeg oplevet at hun har været lidt mere tilbagetrukken. Hun vil ikke rigtig sidde hos mig og, når jeg taler til hende, så virker det som om jeg nærmest bliver ignoreret. Jeg forsøger også at gøre plads til hende, men lillebror tager meget af min tid. Især da amningen skal etableres, og han derfor er lagt til brystet, når han viste sult. Så jeg har stort set ikke lavet meget andet end at amme de mange første dage.

Jeg har derfor forsøgt at snakke med vores datter og vise hende opmærksomhed, hvis hun f.eks. sad ved siden af ...

Annonce

... mig i sofaen med en tablet eller lign, ved at spørge ind til hendes dag i børnehaven, spørge ind til hvad hun ser. Men i de få pusterum jeg har haft, hvor lillebror ikke skulle ammes, så har jeg forsøgt at lave noget sammen med hende, men det er ærligt talt ikke blevet til det helt store.

Jeg føler at hun bliver mere og mere distanceret, og jeg har rigtig svært ved at se, hvad jeg kan gøre for, at hun ikke føler sig overset og forbigået. Jeg vil meget gerne have, at hun tager godt imod hendes lillebror, men alt skal selvfølgelig heller ikke handle om ham. Vi forsøger så vidt muligt, at der også er lidt hver dag, som kun drejer sig om hende. F.eks. at hun viser, at hun kan lave en kolbøtte, danse eller noget i den stil.

Min kæreste, har intet problem med tilknytningen til hende, men jeg føler, at der er meget sværere for mig at trænge igennem til hende.

Jeg håber meget, at du kan hjælpe :)

Med venlig hilsen
Den frustrerede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.