Brev:
Morsyg dreng
11. juni 2014
Alder:
20 mdr.
Morsyg dreng
Kære Helen
Jeg vil starte med at sige tak for en fantastisk brevkasse, som har hjulpet mig en del siden jeg blev mor for godt halvandet år siden.
Vores søn har været meget glad for sin mor, i nogle perioder mere morsyg end andre. Det hjalp da jeg vendte tilbage til job, da han var 8 måneder, og min kæreste gik på 10 ugers barsel. Så kunne min kæreste endelig også ”stille noget op” med vores søn, så det ikke kun var mig, der kunne putte mm. Faktisk begyndte han først at sove igennem, da jeg vendte tilbage på arbejdet. (Inden da, var det som oftest mig, der gik ind til ham, når han vågnede. Vi byttede ”tjans”, da jeg begyndte at arbejde).
Nu er vi kommet ind i en periode, hvor vores søn ved det mindste nej, smider sig på gulvet i et kæmpe hyl og for at understrege sin utilfredshed kaster med sutten eller legetøjet. Nogenlunde samme reaktion kommer, hvis jeg går på toilettet eller går ind i et andet rum, for at hente et eller andet. Han sætter i et kæmpe vræl og styrter efter mig og hamrer på døren, hvis jeg er på toilettet. Han åbner også døren, hvis han kan nå det inden far forhindrer ham i det. Det hjælper nogle gange lidt hvis jeg lige bruger tid på at forberede ham på at ”nu skal jeg lige hente noget” eller ”jeg skal lige i bad, gå hen til far”. Han protesterer stadig en del, men det virker som om han accepterer det en anelse bedre. Far kan til gengæld gøre hverken til eller fra. Han oplever at uanset om han forsøger at aflede opmærksomheden, når jeg forlader lokalet, eller om han direkte tager ham væk fra døren, så kan han ikke rigtigt trænge ind til vores søn, som udelukkende har fokus på, at jeg ikke er der.
I andre situationer vælger han også altid mig først. Hvis han vil have hjælp til noget (fx have noget at drikke) henvender han sig altid til mig og ofte foreslår jeg at han skal spørge far om hjælp. Det gør han også de fleste gange, når jeg foreslår det. Dog skal det siges, at hvis vi ser noget sjovt i fjernsynet, får øje på en fugl uden for vinduet, har bygget et legotårn, inddrager han altid far. Så henter han ham og siger ”se se” eller tager legetøjet hen til far, så han kan se det.
Far må også gerne putte, men han skal også lige forberedes på at det er far der putter, ellers undgår vi ikke at han klamrer sig til mig, når jeg har sagt godnat.
Det værste er, at når jeg ikke er hjemme, er der ingen problemer! Så måske skaber jeg problemerne? Eller hvordan tænker du, vi skal forholde os til det? Det er meget ekstremt lige nu. Når jeg har været væk i 2 minutter for at hente noget i et andet rum, vil han op at sidde hos mig og nusse og klamrer sig ind til mig, inden han igen er klar til at lege. Vi kunne rigtig godt tænke os, at han fik lidt mindre panik omkring min tilstedeværelse og mere ro med far, selvom jeg også er hjemme.
Bonusinfo: Jeg afleverer ham som regel hver morgen i vuggestuen og min kæreste er den, der henter. De er sammen ca. en time inden jeg når hjem fra arbejde. Jeg er for det meste først hjemme 17:30, så vores aften er ikke så lang. Vi er alle 3 sammen hele morgenen. Jeg står først op og går i bad inden de to andre vågner. Så sidder den ene af os, eller os begge, sammen med vores søn, når han spiser morgenmad og så får vi ”anden runde” morgenmad sammen, når alle er kommet i tøjet osv. Vi skiftes til at give ham tøj på og børste hans tænder mv.
På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
MajBritt