Brev:
Lillebror er en bandit
22. februar 2014
Alder:
2 år, 6 mdr.
Lillebror er en bandit
Hej Helen.
Vi har to fantastiske drenge, som er meget forskellige. Storebror på snart 5 år er en tænksom dreng, der holder af at tegne og lege med perler osv. Han er også til udeleg og huler og lidt mere aktive ting, men en lille tænker... Lillebror på 2½ er en lille bulderbasse, der sjældent kan sidde stille ret længe af gangen og som fra starten af, har udfordret os noget mere end storebror.
Den største udfordring pt. er, at han er en bisse overfor sin storebror. De to drenge elsker hinanden og har det rigtig godt sammen, lige indtil lillebror må af med noget overskudsenergi (forestiller jeg mig) og tager voldsomt fat i sin storebror og rusker ham. Ikke så sjældent er det hår eller ører han tager fat i, og det gør jo selvfølgelig ondt. Storebror har i lang tid ikke gjort andet end at græde og kalde på os. Vi har nu lært ham, at han må kilde sin lillebror og "tage ham væk" = skubbe ham væk. Det fungerer i nogle tilfælde...
Mit spørgsmål er, hvordan vi tackler lillebror? Vi tager ham væk og siger nej, men det virker som om det preller helt af. Han griner oftest bare, med mindre vi virkelig skælder ud. Og uanset så gør han det ½ time efter igen. Det er synd for storebror og meget trættende med de evindelige konflikter. Jeg tænker, om der er en bedre metode til at håndtere det og få opdraget lillebror. Jeg er bekymret for, om han griner som et "forsvar" mod skæld ud... Idet han er nr. 2, kan jeg godt se, at vi ikke har været helt lige så konekvente og overskudsfyldte, som vi var med hans storebror. Det er nok også årsagen til, at det har taget lang tid, før hans sovevaner blev nogenlunde fornuftige - vi arbejder stadig lidt på det...
Ud over konflikter med storebror, er han en dejlig gavtyv med glimt i øjet, som charmerer alle han møder. Han udvikler sig helt som han skal og virker meget velafbalanceret.
Håber du kan få os på rette spor og give os lidt redskaber til at få lidt ro i vores lille familie.
På forhånd tak.
Den småfrustrerede mor