Lillebror er en bandit

22. februar 2014

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Lillebror er en bandit

Hej Helen.

Vi har to fantastiske drenge, som er meget forskellige. Storebror på snart 5 år er en tænksom dreng, der holder af at tegne og lege med perler osv. Han er også til udeleg og huler og lidt mere aktive ting, men en lille tænker... Lillebror på 2½ er en lille bulderbasse, der sjældent kan sidde stille ret længe af gangen og som fra starten af, har udfordret os noget mere end storebror.

Den største udfordring pt. er, at han er en bisse overfor sin storebror. De to drenge elsker hinanden og har det rigtig godt sammen, lige indtil lillebror må af med noget overskudsenergi (forestiller jeg mig) og tager voldsomt fat i sin storebror og rusker ham. Ikke så sjældent er det hår eller ører han tager fat i, og det gør jo selvfølgelig ondt. Storebror har i lang tid ikke gjort andet end at græde og kalde på os. Vi har nu lært ham, at han må kilde sin lillebror og "tage ham væk" = skubbe ham væk. Det fungerer i nogle tilfælde...

Mit spørgsmål er, hvordan vi tackler lillebror? ...

Annonce

... Vi tager ham væk og siger nej, men det virker som om det preller helt af. Han griner oftest bare, med mindre vi virkelig skælder ud. Og uanset så gør han det ½ time efter igen. Det er synd for storebror og meget trættende med de evindelige konflikter. Jeg tænker, om der er en bedre metode til at håndtere det og få opdraget lillebror. Jeg er bekymret for, om han griner som et "forsvar" mod skæld ud... Idet han er nr. 2, kan jeg godt se, at vi ikke har været helt lige så konekvente og overskudsfyldte, som vi var med hans storebror. Det er nok også årsagen til, at det har taget lang tid, før hans sovevaner blev nogenlunde fornuftige - vi arbejder stadig lidt på det...

Ud over konflikter med storebror, er han en dejlig gavtyv med glimt i øjet, som charmerer alle han møder. Han udvikler sig helt som han skal og virker meget velafbalanceret.

Håber du kan få os på rette spor og give os lidt redskaber til at få lidt ro i vores lille familie.

På forhånd tak.

Den småfrustrerede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.