Brev:
Stædig datter og siger nej til alt næsten
27. oktober 2013
Alder:
3 år
Stædig datter og siger nej til alt næsten
Hej Helen
Jeg før skrevet til dig omkring min datter, tak for dit svar.
Men jeg synes vi har fået nye problemer med hende, eller det er blevet værre.
Min datter er 3 år. Vi er en 2 sproget familie, ingen søskende, mor og far bor sammen, min datter taler begge sprog fint. Stærk i sit sprog. Hun er en livsglad pige, nysgerrige er hun også.
Men hun er blevet en stædig pige. Hun siger nej til alt, det siger det også i børnehaven at hun siger nej til alt. Men hun gøre det med sin charme! Hvilket hun snyder os med. Når jeg siger nej til hende, gøre hun det alligevel. Som et eksempel, henne på tur finder hun en pind og stikker den i maven på mor, jeg siger nej M., det gør ondt på mor og imens jeg siger kikker på hun og siger det stikker hun den i øjet på mig, hvor jeg bliver ekstremt gal på hende som jeg ikke lægger skjult på. Hun smågræder når hun vil have noget, som jeg fortæller hende at hun ikke får det hvis hun græder. Når hun vil have sin sut og hun ikke får det bliver hun meget hysterisk og skriger i det højste og lægger sig ned.
Hun er begyndt og slår de voksne, vi siger tydelig nej. Og nogle får hun timeout. Hun svarer de voksne meget bestemt tilbage, hører ikke rigtig efter. Det ene øjeblik siger hun vil have eksempel spejlæg det laver vi til hende, det andet øjeblik vil hun ikke have det alligevel. Løber væk. Selvom vi siger du har sagt du vil have, så må spise det, men det lykkedes aldrig for os. Eller smider hun ting på gulvet som vi siger samle det op. Nej og hun bliver ved med smide flere på gulvet. Vi ved snart ikke hvad vi skal gøre. Jeg føler som om jeg hele tiden skal kæmpe med hende og irettesætte hende. Som om jeg virkelig ved at blive opgivende.
Jeg vil rigtig gerne have nogle værktøjer til at redde vores svære situationen
Med venlig hilsen