Brev:
Trodsalder
12. august 2012
Alder:
3 år, 7 mdr.
Trodsalder
Kære Helen
Vi håber du kan hjælpe os, vi har en fantastisk dreng på 3½ år som vi elsker over alt på jorden, han er desværre nået til trods alderen og det er denne vi har spørgsmål til:
Han får ligesom nogle ”anfald”, hvor han råber – græder uden tårer – er meget hidsig/vred – får mørke øjne når han er mest vred, sparker og slår, ligger sig ned på gaden med armene over hovedet – man må ikke røre ham eller tage ham op, hvis vi gør det slår han og løber han tilbage til samme sted og ligger sig igen, han råber gå væk mor eller gå væk far, ”jeg gider det ikke” er hans faste kommentar til alt.
Det sker mest når vi skal noget til en bestemt tid f.eks. på arbejde, i børnehave eller når vi er på udebane, på ferie eller i en butik, indkøbscenter. Hvis han får nej til noget eller han ikke vil den vej som vi gerne vil/skal så er bomben ved at springe/ springer.
F.eks. har vi oplevet nogle gange når han skal ind i bilen. Når han hentes i børnehaven, er han glad, vi tager tøjet, madkassen osv. der er ikke noget, men så når vi kommer ud til bilen, vil han ikke sidde i sin autostol, han gør sig helt stiv/umulig, så man ikke kan lukke selen og lægger sig gerne ned på gulvet, han råber at han vil ud. Eller han kommer hen til bilen også vil han hellere lege (ved at sidde på forsædet, dreje på rattet osv.) hvor samme historie så kommer når vi skal have ham om i autostolen.
(Men når Morfar henter ham, er der ikke en pind i vejen – han hjælper endda Morfar med at få lukket selen!!!)
Hvis han afleveres sådan sur/ophidset har jeg efterfølgende ringet til børnehaven og hørt om hvordan det gå, der siger de at det kun er ”til ære for os” og det går over hurtigt.
Det tager i hvert fald 10-15 min hver gang og nogle gange længere, vi prøver at tale til ham stille og roligt og sige at vi godt forstår ham, til allersidst bliver han klar og så kan vi grine, han er rolig og opfører han sig mange gange som intet er sket, men han kan også begynde at græde.
Vi bliver kede af det, at se ham ligge i bilen/på gaden, blive beskidt og være på denne måde.
Vi kan godt forstå at han er et selvstændigt individ og han måske ikke gider, at gå rundt i Føtex eller lignende, men nogle gange bliver han bare nødt til at gøre ting som han måske ikke synes om, og det har vi prøvet at forklare ham mange gange.
Har du et råd til hvad vi kan gøre når det sker? Og måske noget forebyggende, så det ikke sker eller formindskes?
De bedste hilsner
fra de bekymrede forældre.