Udvikling og relation til andre børn

30. marts 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

Udvikling og relation til andre børn

Kære Helen

Jeg skriver til dig for at få dit råd i forhold til min søn Jens, der er knap 3 1/2 år. Jeg har lidt brug for at høre, hvad du mener om hans børnehave og om hans udvikling og relation til andre børn i institutionen.

For ca. et halvt år siden startede Jens i en børnehave, hvor han ikke kendte nogen af børnene. Vi - hans mor og far - var nemlig flyttet til en anden del af København, og i samme ombæring skiftede han institution.

Jeg synes, det for mig personligt var svært at følge ham i dette skift fra vuggestue til børnehave. Der var så mange flere børn, mindre personale, og desuden var børnehaven lidt præget af kaos pga. langtidssygemeldinger blandt personalet. Midt i det hele blev jeg også gravid, og det gjorde mig måske også lidt ekstra konfus :-) (Er sat til at føde i juli - og det er Jens meget optaget af og glad for!)

I dag er det mit indtryk, at det i forhold til personalet i børnehaven går det meget bedre. Og jeg oplever også Jens som gennemgående glad for børnehaven - han græder aldrig ved aflevering. Han er dog meget træt, når vi henter og græder tit på vej hjem, fordi han er så udmattet. Hjemme skal der på disse trætte børnehavedage ofte ikke meget til, før han bliver ked af det, vred - eller simpelthen hyperaktiv som en udslag af overtræthed.

Børnehavens personale er af meget få ord. De har travlt, og da børnene halvdelen af tiden er i udflytter, er der kun meget sjældent tid til at snakke ved bussen. Derfor får vi meget lidt info om, hvordan Jens egentlig har det. Vi hører dog, at han overordnet trives. Vi har endnu ikke været til en samtale i børnehaven, hvor vi taler specifikt om Jens, og det er ikke mit indtryk, at sådan en samtale vil finde sted.

Personalet siger som sagt ikke så meget, men de har dog sagt kort, at de har opfattet Jens som en lidt forsigtig og stille dreng, der ikke sagde så meget, og som ikke udtrykte over for nogen, hvis han var ked af det eller havde brug for hjælp. De opfatter ham som en, der gerne selv vil klare tingene. Modsat oplever vi Jens som udfarende og glad for at kaste sig rundt i møbler, hoppe rundt, kravle på alt, hvad der kan kravles på - ja i det hele taget elsker han at røre sig. Han er ganske rigtigt meget stædig og vil gerne selv.

De siger, at han lige så stille er begyndt at turde mere, udtrykke sine behov og - hvis han er ked af det - at han har brug for at blive trøstet. De ...

Annonce

... siger også, at han har legekammerater. Men igen, det er meget overordnede informationer, vi får.

I en lang periode, da han var startet i børnehaven, slog Jens og talte grimt. Det er blevet meget bedre nu. Han har dog stadig virkelig svært ved at have andre børn på besøg. Og han kan til tider være meget optaget af sin egen leg. De gange, hvor han har ventet besøg (og det er ikke så ofte, vi har ikke så ofte haft besøg af børn herhjemme, meget er sket hos andre), udtrykker han, at han glæder sig til at få besøg, men når børnene så er her, vil han ikke dele sine ting med dem og siger, at de skal gå hjem. Det er dog ikke over for alle, at han er sådan. Over for større børn er han helt anderledes og meget sød. Det er som oftest de jævnaldrende og mindre børn, han ikke vil dele med.

Jeg har nu fundet ud af, at han er meget glad for en dreng i børnehaven. Denne dreng er dog også i tæt kontakt med en anden dreng. Dermed bliver Jens - tror jeg - lidt det tredje hjul, da de to andre drenge - kan jeg forstå på forældrene - har kendt hinanden længe og ses via forældrene. Hvordan skal jeg støtte Jens i denne relation? Jeg bliver selv lidt ked af at tænke på, at han måske er en slags tredje hjul, men tror måske også, at det er fordi, jeg selv havde en svær barndom og overfører mine egne dårlige minder på hans liv. Og det er jo ikke godt.

Han omtaler disse drenge som hans venner, og det virker også umiddelbart som om, de har det godt allesammen, når jeg ser dem på legepladsen, selvom jeg som sagt tror, at Jens er lidt mere med på sidelinjen, da han er ny i gruppen.

Jeg har selv forsøgt at lave legeaftaler mellem Jens og en anden dreng fra børnehaven, da jeg kender hans mor af omveje. Jens har det umiddelbart ok med denne dreng, men han er slet ikke så begejstret for ham som for den anden dreng. Desuden har han ikke ville låne ham hans ting og har flere gange slået ud efter ham. Det er ikke særligt fedt at lave en legeaftale, der ender med, at Jens bliver sur på den anden dreng. Hvad skal jeg gøre her?

Det var en lang mail. Egentlig vil jeg bare gerne høre dig: Opfører min dreng sig normalt? Hvad kan jeg kræve af børnehaven? Og hvordan støtter jeg min dreng i at få venner? Skal jeg lade være med at være så bekymret for det hele og ikke tænke så meget over, om han mon udviklingsmæssigt er med, og kan klare sig rent socialt?

Kærlig hilsen.
Jens' bekymrede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet