Brev:
Behov for overskuelighed
21. februar 2011
Alder:
2 år, 11 mdr.
Behov for overskuelighed
Kære Helen.
Så er det tid til et spørgsmål igen...
Det er lidt svært hvad jeg egentlige vil spørge om - men forsøger!
Vores søn der snart bliver 3 år er meget afhængig af at vide hvad der skal ske. Han har et stort ordforråd og taler og spørger meget - og får mange svar, som han husker fra ende til anden. Han tænker meget over tingene.
Jeg er fra mit arbejde meget vant til at forberede, vejlede og gøre en hverdag/nye ting mere overskuelige - så det ligger meget naturligt for mig. Men kan det ikke blive for meget??? Jeg tænker på - kan jeg forværre hans trang til overskuelighed - eller er det bare en del af alderen?
Der er ikke problemer med at vejlede og guide - problemerne opstår når der sker noget uventet. Her til aften fik vi fx uventet besøg af naboen imens vi sad og spiste. De havde deres søn på 3 år med. En dreng som vores søn egentlig gerne vil og flere gange har leget med. De går også til gymnastik sammen. Men her til aften brast hans verden da han så dem komme ind af døren. Han græd og sagde: Hvorfor kommer de, de må ikke komme, mor - de skal gå, han må ikke låne mit legetøj... Det var en rigtig træls oplevelse for både ham, gæsterne og os forældre.
Jeg tog ham op på armen og forsøgte at tale ham til ro. Men der fløj jo også sætninger som: Stop nu - sådan siger man ikke, det gider jeg ikke høre på osv. Jeg synes faktisk det var super svært hvad jeg skulle sige/gøre. Og det var tydeligt at vores nabo/venner synes det var en lidt mærkelig opførsel af vores søn.
Vores søn og jeg gik en tur ind på hans værese og her græd han imens han sagde - skynd dig at gemme min traktor og lastbil... Så det drejede sig tydeligvis mest om, at naboens dreng ikke måtte låne hans legesager. Det er i det heletaget meget svært for ham at få gæster til at lege. Eller det vil sige - især lige denne dreng. Med andre børn går det ofte nemmere, især efter lidt tid.
Vi gik tilbage til gæsterne og efter kort tid ville han rigtig gerne den anden dreng - og forsøgte at få hans opmærksomhed (både på en positiv og negativ måde). Omvendt var han sådan lidt modsat. Sagde han ikke ville med til gymnastik m.v. Men da de gik hjem sagde han til drengen "Jeg mangler at give dig et farvel-knus". Så det var en mere varm afsked end velkomst.
Er det normalt at børn i denne alder kan reagere sådan?? ...
...
Jeg må ærligt indrømme at jeg synes det er lidt pinligt at vores søn reagere som han gør - især overfor denne dreng. Jeg tror faktisk at han vil ham så meget, at han ikke ved hvad han skal gøre. Vi er ofte lidt anspændte inden vi skal have gæster med børn, fordi han har svært ved at dele sine legesager. Han har meget orden på dem - og de skal helst stå i dag - som de gjorde igår.
Til gymnastik kender naboens dreng andre børn fra hans børnehave, som han også leger meget med. Men han og vores søn leger også sammen ind i mellem. En aften da han var kommet hjem sagde han pludselig til mig: Mor - hvorfor vil de ikke lege med mig? Den ramte lidt hårdt - for han havde faktisk lidt ret - det troede jeg bare ikke han kunne mærke.
Jeg fik fremstammet noget om at det ville de også gerne og forsøgte ikke at gøre det til et problem/større end det var.
Her til aften da naboen var gået, talte vi lidt om hans reaktion, og jeg fortalte ham, at sådan byder vi ikke gæster velkommen her i huset. Jeg fortalte ham hvad han i stedet kunne sige. Og efterfølgende gik han rundt og sagde "Velkommen, kom inden for, vil I sidde lidt ned m.v." Det var lidt som om han godt forstod det.
Hvordan hjælper vi bedst vores søn? Skal vi have flere gæster for at vænne ham til det - eller skåne ham herfor? Skal vi guide og forberede - eller vænne ham til at tage ting som de kommer?
Skal jeg være urolig over at han reagere sådan på uventede gæster? Skal jeg være urolig over at han vil have så meget orden på legetøj og at der er noget af det han helst ikke låner ud?
Vores søn blev storebror for 3 mdr. siden - hvilket han egentlig har taget ret pænt, men han har også kunnet reagere ret følelsesmæssigt. Vi har haft ret mange gæster og de har ofte givet ham rigtig meget opmærksomhed. Men det er som om det bare kan blive for meget for ham. Så er han ikke særlig selskabelig, vil ikke svare eller svare bare nej til deres spørgsmål. Kan det være en reaktion på at hverdagen er ændret en smule?
Han er meget interesseret i lillebror og vil gerne være sammen med ham. Han skal besøge ham på hans værelse, de skal i bad på samme tid, han skal se fjernsyn sammen med ham osv. Han er meget stolt over ham og viser ham frem når der kommer gæster eller vi kommer ud.
Håber du kan hjælpe os lidt videre:-)
Med venlig hilsen
Mig