Brev:
Vil det modsatte af os
20. juli 2010
Alder:
2 år, 5 mdr.
Vil det modsatte af os
Hej Helen!
Skriver fordi jeg har nogle spørgsmål ang vores datter på 2,5 år. Hun er en meget aktiv og glad pige. Hun er fint med sprogligt (er dog begyndt at "stamme" en smule, som om hun er for ivrig).
Mine spørgsmål drejer sig dels om opdragelse/renlighed.
Hun har for 2 mdr tilbage vist stor interesse for potten/toilettet og startede selv med at sige til når hun havde lave stort og tisse. Vi begyndte så at følge hende på toilettet på bestemte tidspunkter og det gik SÅ godt i 1 uges tid. Hun havde ikke bleen af permanent men tissede på toilettet når vi fulgte hende derud og kan godt holde sig i 3 timer.
Men pludselig stoppede hun med det og siger NEJ og skriger når hun skal op på toilettet. uanset om vi spørger hende eller siger: NU skal vi ud og tisse. Hun kan holde sig hele natten og vi tager hende sjældendt op med tis i bleen. Hun siger stadig ikke hun skal tisse, men jeg sætter hende på toilettet med det samme vi står op og her siger hun ingenting, tisser bare og smiler bagefter og siger selv hun er dygtig. Men i løbet af dagen Vil hun bare ikke. hun vil ikke afbrydes i hendes lege eller i det hele taget afbrydes.
Hvordan kommer vi videre med renlighedstræning nu har hun gjort det ca en måned. Hun nægter ALT hvad vi beder hende om.
Også at tage tøj på have solcreme på, børste tænder klippe negle. Hun hyler og skriger, spræller og råber "NEEjj jeg har ikke lyst" eller "vil ikke". Jeg har måtte holde hende fast når vi børster tænder og alle de andre nødvendige ting. for det skal jo gøres. Vi ved ikke hvordan man får hende til at sige JA eller overgive sig snart.
For et par uger siden slog og bed hun os når vi sagde nej til hende. Vi blev meget frustreret og kunne ikke genkende hende. Jeg snakkede med en pædagog i vuggestuen om det og hun mente det bare var en fase hun var i. De havde aldrig set hende gøre sådan noget før. Vi havde hende virkelig i kort snor og det er nu også stoppet. Men hun siger altså stadig nej til alt.
Vi har nok været "dumme" til at spørge for meget, men har virkelig taget os sammen og sagt: "kom nu skal vi.... og nu gør vi det" Men syntes ikke det hjælper.. Vi syntes det er ubehageligt hele tiden at skulle lave et "overgreb på hende, for solcreme skal hun jo ha på og hun skal dælme og have børstet tænder og have tøj på. men toilettet kan vi jo ikke tvinge hende op på. Skal vi helt stoppe pottetræning? Og bare lade hende tisse om morgenen.
Hvordan får vi hende til at fortælle igen at hun skal tisse.(har prøvet at forklare hende det) Vi er meget i tvivl om hun er stresset eller hun bare er en meget stædig /uopdragen pige. Vi har også tænkt og det at hun stammer lidt kan irriterere hende for tiden.
Jeg vil sige hun har og er ved at køre os godt trætte. Syntes ellers hun har været en god, dygtig velopdragen pige. ;) det er hun selvfølgelig stadig, vi har bare fået vores opgave for og føler næsten vi er ude på et sidespor fordi vi ikke ved hvordan vi skal gribe hendes NEJ-adfærd an.
Håber du har nogle gode råd:)
Med venlig hilsen os :)