Vil det modsatte af os

20. juli 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

Vil det modsatte af os

Hej Helen!

Skriver fordi jeg har nogle spørgsmål ang vores datter på 2,5 år. Hun er en meget aktiv og glad pige. Hun er fint med sprogligt (er dog begyndt at "stamme" en smule, som om hun er for ivrig).

Mine spørgsmål drejer sig dels om opdragelse/renlighed.

Hun har for 2 mdr tilbage vist stor interesse for potten/toilettet og startede selv med at sige til når hun havde lave stort og tisse. Vi begyndte så at følge hende på toilettet på bestemte tidspunkter og det gik SÅ godt i 1 uges tid. Hun havde ikke bleen af permanent men tissede på toilettet når vi fulgte hende derud og kan godt holde sig i 3 timer.

Men pludselig stoppede hun med det og siger NEJ og skriger når hun skal op på toilettet. uanset om vi spørger hende eller siger: NU skal vi ud og tisse. Hun kan holde sig hele natten og vi tager hende sjældendt op med tis i bleen. Hun siger stadig ikke hun skal tisse, men jeg sætter hende på toilettet med det samme vi står op og her siger hun ingenting, tisser bare og smiler bagefter og siger selv hun er dygtig. Men i løbet af dagen Vil hun bare ikke. hun vil ikke afbrydes i hendes lege eller i det hele taget afbrydes.

Hvordan kommer vi videre med renlighedstræning nu har hun gjort det ca en måned. Hun nægter ALT hvad vi beder hende om.
Også at tage tøj på have solcreme på, børste tænder klippe negle. Hun hyler og skriger, spræller og råber "NEEjj jeg har ikke lyst" eller "vil ikke". Jeg har måtte holde hende fast når vi børster tænder og alle de andre nødvendige ting. for det ...

Annonce

... skal jo gøres. Vi ved ikke hvordan man får hende til at sige JA eller overgive sig snart.

For et par uger siden slog og bed hun os når vi sagde nej til hende. Vi blev meget frustreret og kunne ikke genkende hende. Jeg snakkede med en pædagog i vuggestuen om det og hun mente det bare var en fase hun var i. De havde aldrig set hende gøre sådan noget før. Vi havde hende virkelig i kort snor og det er nu også stoppet. Men hun siger altså stadig nej til alt.

Vi har nok været "dumme" til at spørge for meget, men har virkelig taget os sammen og sagt: "kom nu skal vi.... og nu gør vi det" Men syntes ikke det hjælper.. Vi syntes det er ubehageligt hele tiden at skulle lave et "overgreb på hende, for solcreme skal hun jo ha på og hun skal dælme og have børstet tænder og have tøj på. men toilettet kan vi jo ikke tvinge hende op på. Skal vi helt stoppe pottetræning? Og bare lade hende tisse om morgenen.

Hvordan får vi hende til at fortælle igen at hun skal tisse.(har prøvet at forklare hende det) Vi er meget i tvivl om hun er stresset eller hun bare er en meget stædig /uopdragen pige. Vi har også tænkt og det at hun stammer lidt kan irriterere hende for tiden.

Jeg vil sige hun har og er ved at køre os godt trætte. Syntes ellers hun har været en god, dygtig velopdragen pige. ;) det er hun selvfølgelig stadig, vi har bare fået vores opgave for og føler næsten vi er ude på et sidespor fordi vi ikke ved hvordan vi skal gribe hendes NEJ-adfærd an.

Håber du har nogle gode råd:)

Med venlig hilsen os :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder