Brev:
Frustrerende opførsel
25. marts 2010
Alder:
2 år, 7 mdr.
Frustrerende opførsel
Hej igen Helen.
Mange tak for dit gode og uddybende svar på, hvordan vi takler Gustavs fustrerende og aggresive opførsel - det vil vi helt sikkert bruge aktivt :o)
I forlængelse heraf dukkede der dog endnu et spørgsmål op. Jeg kan tydeligt genkende de tre typer forældre, du omtaler, og eftergivende er netop lige præcis dét, vi ikke vil være. Og det autoritære er nok det, der tager over, fordi vi oplever, at der ikke er noget, der virker. Vi vil helt sikkert prøve at være endnu mere forstående over Gustav og lade være med at bruge time-outs.
Vi har dog i mange tilfældet prøvet at starte med at tale med ham og netop udtrykke forståelse for ham, og hvorfor han bliver ked af det. Men ofte er det som om, at han blive fuldstændig opslugt af hysteri/hidsighed, at han slet ikke hører os, vi kan ikke trænge ind til ham. Og han vil i hvert fald ikke holdes om af den, der har sagt nej, eller den der prøver at hjælpe med det, han nu ikke lige kan finde ud af. Så løber han nogle gange hen til den anden forælder eller også slår han eller kaster sig ned på gulvet. Vi bliver endda nogle gange bedt om at gå. Så peger han på os og nærmest brøler "gå, gå".
Mit spørgsmål er: hvordan forholder vi os så? Selvfølgelig lader vi ham ikke gøre skade på sig selv. Men skal vi lade ham være? Sidde ved siden af og tale til ham? Gå hvis han beder os om det (hvilket eks. ikke kan lade sig gøre, hvis han ligger sig køkkenet, mens jeg laver mad:o)) eller hvad gør vi?
Og er det ok, at den anden forældre tager ham op og "trøster" ham, hvis han gerne vil det? Jeg har gjort det, men samtidigt understreget, at det er rigtigt, at han ikke eksempelvis må slå far eller at det er rigtigt, at han ikke må maden med hen til tv'et. Jeg vil jo ikke have, at han skal tro, mor synes, at det er ok. Men jeg vil godt trøste ham og vise, at jeg forstår ham. Forstår han i så fald, at det heller ikke er i orden med mig?
Han kan være hidsig i lang tid. Hvis han ikke vil trøstes eller beder os om gå, skal vi så bare vente på, at "det går over"? Og hvad gør vi, hvis han nægter at holde op med det, han får besked på? Slå, smide med ting osv. Det er ofte her, vi har brugt time-out før.
Med venlig hilsen
Den frustrerede mor