Kræsen og vil ikke spise ved bordet

24. marts 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Kræsen og vil ikke spise ved bordet

Hej Helen.

Jeg har netop siddet og kigget breve omkring kost og børn på 2 år+ igennem og jeg kan se, at der vist er mange, der tumler med det samme problem som os; nemlig kræsenhed.

Vores Gustav på 2 ½ år spiser til aftensmad kun boller i karry, kartofler med millionbøf eller brun sovs, ris med paprikasovs og pomfritter. Da vi selvsagt langt fra får ovennævnte hver dag, er det tit, at han ikke vil spise. Skal dog nævnes, at han er meget glad for løse majs og til dels også rød peber og cherry tomater.

Han nægter som regel at smage på noget nyt! Jeg vil prøve dit råd, som du gav en anden med at servere rugbrød ved siden af hver aften (her spiser han kun leverpostej og makrel på). Det, der undrer mig, er, at over i dagplejen, spiser han meget mere varieret, forskellig kødpålæg og sågar stegt sild!

Vi er lidt røget i uføre med spisning ved bordet, fordi vi langsomt har tilladt ham at spise foran fjernsynet for dels at få fred og dels fordi det er lettere at få noget i ham. Vi har ellers haft en længere periode, hvor det er gået fint med at sidde ved bordet.

Måske skulle jeg lige nævne, at Gustav aldrig har spist særlig godt, er ”ørebarn”, og så han er noget bagefter med at udtrykke sig og forstå os, men det hjælper efter han fik lagt dræn for en måned siden – desuden er han ekstrem hidsig! Når han får et ”nej”, er det fuldstændig umuligt at snakke med ham, han er uden for pædagogisk rækkevidde, så det ender oftest med, at han kommer ind på sit værelse. Det er dog også lidt hårdt, for så rækker han ud efter os og siger nej, nej, nej og vil op, men det hjælper ikke at tage ham op, for han bliver ved med at være hysterisk.

Vi prøver gerne at lade ham være derinde og se, om han bliver rolig af sig selv og ellers går vi ind til ham efter 5-10 min og spørger, om han vil ...

Annonce

... være sød igen, og det vil han som regel gerne. Min mand har lidt svært ved at acceptere, at Gustav ikke bare kan forstå/acceptere et "nej", og at det er hans forældre, der bestemmer.

I starten fik ham og hans far havregrød sammen foran fjernsynet om morgenen, og det så jeg ikke galt i, da det kun var om morgenen, men så begyndte han langsomt at ville have andre måltider foran fjernsynet og når vi så siger ”nej” har vi jo balladen og han ender på værelset, og så er det først umuligt at få noget i ham, derfor har vi været lidt for eftergivende. Det er frustrerende at skulle sætte sit barn på værelset, hver gang der skal spises – han blive ved med at være hysterisk derinde i lang tid! Og tilmed begynder at banke hovedet ned i gulvet en gang imellem. Det gælder uanset hvad, det er vi siger nej til. Har du en idé til, hvordan vi får vendt udviklingen?

I forhold til sult får han gerne en skål med forskellig frisk og tørret frugt, når vi kommer hjem omkring 16.40. Han får jo også frugt i dagplejen om eftermiddagen, så jeg har prøvet at undlade den, så han var mere sulten, når vi spiser omkring kl. 18.00, men så bliver han helt ulykkelig, og jeg vil jo heller ikke sige nej til et sultent barn (har også her prøvet at tilbyde rugbrød i stedet, men det skal være frugt!). Hvis ikke han får noget til aften, kommer han og vil have en bolle med syltetøj 19.30 og det går jo heller ikke (og så bliver han jo hysterisk igen)

Noget lidt andet: Læste i Jyllands-Posten i går, at mange børn får alt for meget a-vitamin, fordi de får en multivitamin, og også får det gennem leverpostej m.m., hvilket kan give leverskader. Skal jeg droppe multivitamin og give andet tilskud eks. kun C-vitamin eller kalk. Det er for at styrke hans immunforsvar, han er tit forkølet.

Med venlig hilsen
Den frustrerede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder