Kan man undgå den sure mor

14. januar 2010

Kategori:
Alder:
3 år

Kan man undgå den sure mor

Kære Helen

Tak for dine rigtigt gode svar og råd som du tidligere har givet. Generelt har vi været inde i en rigtig god periode, min søn, der netop er blevet 3 år gammel har ikke haft en sygedag siden påske, min mave vokser som den skal, og vi glæder os til at blive 4 i familien til maj... selvom vi godt ved at der skal startes forfra med natteroderi og formentlig også meget sygdom ;o)

Min søn er netop startet i en lille børnehave, i forhold til den integrerede vuggestue/børnehave han kom fra. De er kun 12 børn, så jeg tænker det er lettere for ham at vænne sig til det nye sted, selvom han har sagt farvel til sine to bedste kammerater der skulle i andre børnehaver (kan selv huske jeg havde en allerbedste ven i vuggestuen, så jeg ved det er en stor ting).

Det er gået nogenlunde selvom han er ked af det ved aflevering og generelt er det vist bare svært at være 3 år! Han bruger stadig sut og ble, men er begyndt at sige til, når der er noget i bleen, og vi tilbyder ham ofte at sidde på potten, hvilket han gør af og til, dog uden den store succes. Vi har ladet det ligge lidt, også mht. sut, nu hvor børnehaven fylder så meget, selvom der er faste regler for at man kun har sutten i bilen og oppe i sin seng.

Han er en rigtig dygtig dreng. Rent sprogligt er han bedre end de fleste drenge på hans alder, han har gå-på-mod og er god til at lege selv, uden at vi nødvendigvis ...

Annonce

... behøver at være med hele tiden. Vi har dog lidt problemer med "opdragelse". Vil helst undlade at skulle sige "nej" hele tiden og da han faktisk godt kan hjælpe med at tage tøj på selv, så jeg gerne at han gjorde dette om morgenen/aftenen. For nogle måender siden stod jeg en time tidligere op om morgenen for at have tid til at hygge og give ham tid. Men det er som om det bare skal være træls og ende med at påklædning bliver hans leg og jeg skal løbe efter ham med en bluse trukket halvt ned over hovedet osv.

I alt hvad vi forventer han gør, er det enste der virker, at jeg bliver vred. Det er noget af et prædikat at være den "sure mor" hele tiden. Det er blevet en ond cirkel hvor jeg nærmest skal true med at blive vred på ham, før han hjælper med at rydde op, kommer ned for at spise, kommer ud af sengen om morgenen. Det er selvfølgelig ikke hver gang, men ofte. Det er som om han tror at mor skal blive vred før han skal høre efter.

Har du et godt råd til hvordan vi kan få hyggeligere morgener/eftermiddage hvor det ikke skal være en kamp at hjælpe med at tage tøj på (det er jo så meget lettere når mor gør det!), hjælpe med at rydde op når man har spredt alt legetøj ud over gulvet? Eller stiller vi bare for store krav? Det er jo meget nemmere for alle at vi gør det for ham, men vil bare ikke gøre ham selv eller os en bjørnetjeneste på langt sigt.

Kærlig hilsen
Dorte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.