Brev:
Opdragelse og seperationsangst?
19. oktober 2009
Alder:
17 mdr.
Opdragelse og seperationsangst?
Kære Helen,
Så har vi brug for din ekspertise igen :-)
Vores datter er nu 17 mdr. gammel og er en sød, glad og dejlig, men også en rigtig lille bandit nogle gange :-) Vi er i tvivl om vi allerede nu skal begynde at ´opdrage´ sådan for alvor - og hvordan.
Hun er meget glad når hun er glad, men kan let skifte til at blive ekstrem hidsig, hvis ikke hun får sin vilje. Så smider hun sig på gulvet og tuder og skriger, eller river eller slår nogle gange.
Vi siger ´dét må du ikke, man må ikke slå´ osv.. Vi siger ´av´ og prøver at forklare at det gør ondt. Det kan gøre virkelig ondt og det er svært ikke at hæve stemmen nogle gange. Er det forkert? Skal man altid tale blidt og forklare at " det må man ikke fordi...." ?
I vuggestuen trives hun rigtig godt og de siger hun altid er glad. Men når vi så kommer hjem kan hun nogle gange være rigtig krævende og gnaven, og de sene eftermiddagstimer er nogle gange meget lange. Hun gider ikke lege for sig selv særlig ofte. Men skal hele tiden underholdes eller legs med, læse historie eller lignende.
Når hun får aftensmad ender det tit på gulvet. Eller hun tager tallerknen og vender på hovedet eller smiden den på gulvet. Vi siger ´nej!´- ryster på hovedet, peger på maden på gulvet og siger ´puh ha - det må man ikke´ osv. Men hun bliver ved. Det virker som om at hun forstår at hun ikke må, peger på maden på gulvet og siger "nej" eller "puh ha" - men så gør hun det igen 1,5 minut senere. Hvad skal vi gøre i sådan en situation? Det er også selvom det er mad hun kan lide. Og hun spiser ellers godt og har altid været meget glad for mad. Prøver hun grænser af? eller er hun stadig for lille til at forstå at det er forkert? Skal der være konsekvenser?
En anden ting er at hun er meget mor/far syg. Faktisk har hun i en lang periode været meget far-syg, men det lader til at jeg dur igen nu :-) Men selv for bedstemødrene er det svært - hun gider dem ikke rigtig, og selvom de mange gange har passet - bliver hun rigtig ked af det hvis vi går fra hende, når de er der. Klamrer sig til vores ben osv.
Min mor skal så passe hende på lørdag - aften og nat, og jeg har bestemt at hun skal komme her, så hun er i trygge rammer. Men er det overhovedet ok at få hende passet, når hun er så mor/far syg? Hun er normalt meget tryg ved sin mormor.
Puh ha, det blev alligevel til nogle spørgsmål. Glæder mig til at få din mening.
Tak!
Venlig hilsen
En mor