Adfærd og opdragelse

8. marts 2009

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Adfærd og opdragelse

Kære Helen,

Så er det tiden for et råd igen.

Vores søn bliver snart 1½ år og han er en glad og meget livlig dreng (enebarn). Han har i de sidste 2 måneder været hårdt ramt af sygdom, men nu skal han snart have dræn i ørene, så håber vi det bliver bedre. Det har gjort at vi på mange måder har ”båret over” med mange ting i hverdagen, da han enten har haft feber eller har været i bedring. Desuden har han i næsten ½ år været hos forskellige gæstedagplejere, da hans egen faste dagplejemor har været sygemeldt.

Mit spørgsmål går på hvad man kan forvente af en dreng på 18 mdr. angående leg – kan han lege med eller ved siden af andre, hvor meget er de i stand til at koncentrere sig/ fordybe sig i sin egen leg, får de generelt en alder hvor de smider med alt (det gør han) og hvordan kan man forvente at balancen mellem voksenkontakt og leg på egen hånd skal være?

Vores søn har altid været meget urolig forstået på den måde, at han har svært ved at lege selv og svært ved at finde på noget selv. Desuden har han altid haft det sådan, at hvis noget i legen var bare lidt for svært, så mister han lyn hurtigt tålmodigheden og smider med tingene i stedet for, fx har han nogle store klodser vi sætter ham i gang med at stable. De ryger ud til alle sider så snart der er noget der ikke lykkes. Han har heller aldrig kunne sidde og lytte når vi læste bog for ham, selv om vi ofte prøver.

Generelt er han ikke ret ...

Annonce

... tålmodig, hverken i leg, til måltiderne, sammen med andre mv.
Hvordan kan vi udfordre ham på det område? Kan det været fordi han i de sidste par måneder har været syg og blevet passet mange forskellige steder sammen med mange forskellige børn, at han er forvirret og stresset og derfor har svært ved at fordybe sig?

Vi må som forældre også påtage os noget af skylden, da vi altid har båret meget rundt på ham, aktiveret ham og leget med ham i stedet for at opdrage ham til at kunne lege selv. Det er vi nu blevet meget mere bevidste om og vil gerne råde bod på dette ved at tage fat om problemet. Kan du i den forbindelse give nogle gode råd? Vi vil nødig ende som alt for servicerende forældre med et dirigerende barn som ikke er til at holde ud at været sammen med for andre - er det for sent at rette skuden op?

Sidste spørgsmål går lidt på en situation vi har fået forklaret af dagplejeren. Vores søn og nogle af de andre jævnaldrene drenge er ofte oppe at toppes om det samme legetøj, selv om der er masser at vælge imellem. De vil lege med det samme og står så bare og holder fast på legetøjet, selv om de bare kan tage noget andet. Det er lidt en magtkamp tænker jeg, hvad tænker du – og er det typisk for drenge der har svært ved at falde til ro at de reagerer sådan?

Glæder mig til at høre din mening, da vi gerne vil hjælpe ham med at finde mere ro og hvile i sig selv.

Tak for en god brevkasse

Venlig hilsen
KB

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla