Brev:
Tryghed
15. september 2008
Alder:
2 år, 11 mdr.
Tryghed
Kære Helen,
Jeg har skrevet til dig før angående vores datter på snart 3 år. Jeg har bl.a. skrevet om at hun græder når hun afleveres i børnehave her i Sydafrika (hun gjorde det også i DK, se evt. tidligere mail).
Jeg er ved at være ret overbevist om at vores datters problem er tryghed pga. nedenstående:
1) Hun græder når mor (og far) afleverer hende i børnehaven. De har sagt alle steder at det går over 5 min. efter vi er gået. Hun er glad når vi kommer og henter hende.
2) Hun kan også græde nogle gange når jeg går og hun bliver passet af mormor og morfar, som jeg ved hun elsker og hygger sig mægtig med. Men alligevel kan hun græde når jeg går.
3) Når vi skal i seng om aftenen skal mor sidde ved hende ellers går hun helt agurk. Far kan slet ikke ligge hende i seng pt. har dog kunnet. Hvis det tog 15min. at holde i hånd mens hun faldt i søvn var det fint med mig, men jeg kan nogle gange sidde der en time før hun sover og det har jeg bare ikke ro til at gøre hver aften. Vi har også en lillebror nu på 5mdr. der skal passes:o)
Hvad angår sengetid her, så har vi prøvet både at hun sover til middag og ikke, men det er lidt samme mønster lige på den front med at mor skal være der (der går så ikke så lang tid før hun falder i søvn trods alt når hun ikke har sovet til middag, men hun er lige på kanten til at slippe den).
Min egen skeptisk går lidt på at min start som mor ikke var den bedste, jeg skulle lige finde min rolle som mor - ikke at jeg ikke var der for vores datter, men jeg havde brug for at komme lidt ud og (vi) var måske tidlig på et lørdag/søndag ophold, mig og min mand 2 gange det første år. Men det gjorde bare at jeg kom til at savne vores datter rigtig meget så det bare var skønt at se hende igen.
Jeg stoppede med at amme da vores datter var 3 mdr. da det ikke fungerede for mig. Har faktisk valgt amning fra her med vores søn og jeg er bare en meget gladere mor denne gang, det er helt fantastisk, da jeg ikke frustreres og presses til amning, det var bare ikke mig, selvom jeg ved det lyder mærkeligt i manges øre.
Men spørgsmålet er om disse ting kan være med til at hun er blevet meget tryghedssøgende senere?
Hun har ingen problemer med at gå hen til kendte og ikke kendte børn og lege og er i det hele taget glad og frejdig, men når det kommer til farvel, at gå i seng (som jo også er lidt farvel til dagen) ja så skal mor bare være der.
Jeg har prøvet ikke at være der og gå og komme tilbage igen når hun skal i seng, men hun bliver helt hysterisk når jeg går. Derfor er jeg (næsten) sikker på at meget af dette bunder i tryghed.
Jeg vil ikke trætte dig med hvad vi gør af ting, for jeg synes vi gør mange ting for at vores børn skal have det godt og trygt. Men kunne du ikke komme med nogle gode forslag til hvad der gør børn (=vores datter) tryg, små som store ting. For måske hvis vi kunne give endnu mere tryghed i løbet af dagen, så resulterede det måske i at hun blev bedre til at sige farvel til dagen, mor og i børnehaven....??
Vi lever som en meget almindelig familie, med ro på om morgenen, hun bliver hentet tidlig. Vi hygger os, men som min tidligere mail beskriver har hun naturligvis haft nogle større forandringer i hendes liv, da vi bl.a. er flyttet til Sydafrika og hun har flyttet vuggestue et par gange samt været ørebarn, der særdeles har givet dumme nætter - og spørgsmålet er om dette tryghedsbehov er effekt af dette.
Jeg ser frem til at høre dine svar omkring (gerne alt, uden det skal blive en roman) hvad der kan give endnu mere tryghed til vores dejlige lille datter, så hun ikke skal blive så ked af det når vi skal sige farvel og moren heller ikke skal blive ked af det:o) For det er hårdt at aflevere et barn der ikke er glad når vi siger farvel.
Mor