Tryghed

15. september 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Tryghed

Kære Helen,

Jeg har skrevet til dig før angående vores datter på snart 3 år. Jeg har bl.a. skrevet om at hun græder når hun afleveres i børnehave her i Sydafrika (hun gjorde det også i DK, se evt. tidligere mail).

Jeg er ved at være ret overbevist om at vores datters problem er tryghed pga. nedenstående:

1) Hun græder når mor (og far) afleverer hende i børnehaven. De har sagt alle steder at det går over 5 min. efter vi er gået. Hun er glad når vi kommer og henter hende.

2) Hun kan også græde nogle gange når jeg går og hun bliver passet af mormor og morfar, som jeg ved hun elsker og hygger sig mægtig med. Men alligevel kan hun græde når jeg går.

3) Når vi skal i seng om aftenen skal mor sidde ved hende ellers går hun helt agurk. Far kan slet ikke ligge hende i seng pt. har dog kunnet. Hvis det tog 15min. at holde i hånd mens hun faldt i søvn var det fint med mig, men jeg kan nogle gange sidde der en time før hun sover og det har jeg bare ikke ro til at gøre hver aften. Vi har også en lillebror nu på 5mdr. der skal passes:o)

Hvad angår sengetid her, så har vi prøvet både at hun sover til middag og ikke, men det er lidt samme mønster lige på den front med at mor skal være der (der går så ikke så lang tid før hun falder i søvn trods alt når hun ikke har sovet til middag, men hun er lige på kanten til at slippe den).

Min egen skeptisk går lidt på at min start som mor ikke var den bedste, jeg skulle lige finde min rolle som mor - ikke at jeg ikke var der for vores datter, men jeg havde brug for at komme lidt ud og (vi) var måske tidlig på et lørdag/søndag ophold, mig og min mand 2 gange det første år. Men det gjorde bare at jeg kom til at savne vores datter rigtig meget så det bare var skønt at se hende igen.

Jeg stoppede med at amme da vores datter var 3 mdr. da det ikke fungerede for mig. Har faktisk valgt amning fra her med vores ...

Annonce

... søn og jeg er bare en meget gladere mor denne gang, det er helt fantastisk, da jeg ikke frustreres og presses til amning, det var bare ikke mig, selvom jeg ved det lyder mærkeligt i manges øre.

Men spørgsmålet er om disse ting kan være med til at hun er blevet meget tryghedssøgende senere?
Hun har ingen problemer med at gå hen til kendte og ikke kendte børn og lege og er i det hele taget glad og frejdig, men når det kommer til farvel, at gå i seng (som jo også er lidt farvel til dagen) ja så skal mor bare være der.

Jeg har prøvet ikke at være der og gå og komme tilbage igen når hun skal i seng, men hun bliver helt hysterisk når jeg går. Derfor er jeg (næsten) sikker på at meget af dette bunder i tryghed.

Jeg vil ikke trætte dig med hvad vi gør af ting, for jeg synes vi gør mange ting for at vores børn skal have det godt og trygt. Men kunne du ikke komme med nogle gode forslag til hvad der gør børn (=vores datter) tryg, små som store ting. For måske hvis vi kunne give endnu mere tryghed i løbet af dagen, så resulterede det måske i at hun blev bedre til at sige farvel til dagen, mor og i børnehaven....??

Vi lever som en meget almindelig familie, med ro på om morgenen, hun bliver hentet tidlig. Vi hygger os, men som min tidligere mail beskriver har hun naturligvis haft nogle større forandringer i hendes liv, da vi bl.a. er flyttet til Sydafrika og hun har flyttet vuggestue et par gange samt været ørebarn, der særdeles har givet dumme nætter - og spørgsmålet er om dette tryghedsbehov er effekt af dette.

Jeg ser frem til at høre dine svar omkring (gerne alt, uden det skal blive en roman) hvad der kan give endnu mere tryghed til vores dejlige lille datter, så hun ikke skal blive så ked af det når vi skal sige farvel og moren heller ikke skal blive ked af det:o) For det er hårdt at aflevere et barn der ikke er glad når vi siger farvel.

Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt