Brev:
Lussingesyge
22. juni 2005
Alder:
0 mdr.
Lussingesyge
Hejsa Helen
Vi er inviteret til fødselsdag i Jylland i weekenden, men nu viser det sig at der er brudt lussingesyge ud i familien. - Jeg har fået taget blodprøve, som viser at jeg ikke har haft lussingesyge.
Min læge ville fraråde mig at tage afsted, fordi det er alle der har været i kontakt med de smittede, der kan bærer virus'en.
Nu er spørgsmålet så... Min svigerinde er også gravid, men er i 25. uge, hun har af sin læge fået at vide, at der efter 12. uge ikke ville ske noget med fosteret, fordi det der er færdigudviklet. Og hun kunne således roligt tage afsted....
Jeg er lidt forvirret... for jeg har jo også passeret 12. uge - hvorfor er min læge-besked så meget forskellig fra min svigerindes?
Jeg har læst på netdoktor, at problemet med lussingesyge er, at fosteret kan blive smittet - og få blodmangel og deraf dø. Jeg har også læst at man kan redde fosteret ved blodtransfusion - men kan man også det når man ikke er længere henne end jeg?
Vi har meldt afbud til familie-festen, for jeg tør ikke tage risikoen. Jeg har lige været igennem en moderkageprøve - og måtte i 2½ uge vente på at få at vide, at jeg venter en sund dreng, og det vil jeg ikke sætte over styr. Men klart at jeg undrer mig, for hvis min læges besked er forkert, og jeg kan tage afsted til arrangementet uden bekymring, så ville jeg da helst det.
Kærlig hilsen
Pia 15+6