Svar: Lussingesyge
22. juni 2005
Alder:
0 mdr.
Kære Pia
Lussingesyge kaldes også den 5. børnesygdom eller Parvovirus infektion. Så vidt jeg kan finde ud af, har ca. 70% af alle gravide danske kvinder har haft sygdommen og man konstaterer via en blodprøve, om man har haft sygdommen. Har man haft sygdommen, får man den ikke igen.
Risikoen for at få lussingesyge under svangerskabet er meget begrænset. Smittes en gravid med lussingesyge, er der ca. 10% risiko for, at sygdommen overføres til barnet. Heraf vil kun ca kun ca. 10% blive påvirket.
Lussingesyge giver ikke misdannelser hos barnet, men hvis kvinden får sygdommen tidligt i svangerskabet, kan det føre til spontan abort. Senere kan det, som du er inde på, give alvorlig blodmangel hos det ufødte barn og i værste fald kan det føre til barnets død før fødslen.
Hvis en gravid bliver smittet med lussingesyge, vil man følge hende og barnet og lave scanninger, hvor man følger barnets tilstand. Man kan også give blodtransfusion via navlestrengen, hvorvidt der er en aldersgrænse for dette, ved jeg desværre ikke. Sygdommen får ikke varige følger for barnet.
Da du ikke har haft Lussingesyge som barn, er der risiko for at du nu kan blive smittet med sygdommen. Derfor skal du naturligvis tage dine forholdsregler. Jeg synes derfor slet ikke at man skal udsætte sig selv eller sit barn for denne risiko, når man nu ved, at risikoen er til stede.
Jeg kender ikke til specielle retningsliner alt efter hvor langt man er henne. Generelt synes jeg man skal tage sine forholdsregler, når man har mulighed for det og jeg synes derfor det er den rigtige beslutning du har taget.
Rigtig meget held og lykke fremover og ha´en god weekend selv om I ikke skal til familiefest:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske