Brev:
Vores søn på 3 1/2 måned døjer meget med luft/ondt i maven
14. juni 2008
Alder:
3 mdr.
Vores søn på 3 1/2 måned døjer meget med luft/ondt i maven
Hej Helen
Vores søn på 3 1/2 måned døjer meget med luft/ondt i maven. Jeg synes vi har prøvet ALT, men håber du måske kan hjælpe.
Det startede da han var omkring 2 mdr. Vi var hos lægen som sagde kolik og anbefalede mylicon dråber. De hjalp mod luften i maven, men til gengæld fik han nogle heftige skrigeture om aftenen. Vi blev anbefalet zoneterapi af nogle venner og zoneterapeuten sagde vi skulle stoppe med Mylicon med det samme, da det kun gør ondt værre. Skrigeturene stoppede samme dag som vi stoppede med Mylicon, men luften i tarmene kom tilbage. Zoneterapi hjalp desværre kun kortvarigt og vi er blevet henvist til kiropraktor, som også kun har hjulpet kortvarigt.
Vores søn bliver ammet 100pct. Hver 3 time om dagen og lidt mindre ofte om natten, bortset fra de sidste nætter hvor han har været virkelig ked af det. Der har jeg også måtte give ham mad hver 3 time for at få ham til at falde til ro og sove.
Han begynder gerne at vride sig en times tid efter amning, pjevser, prutter måske lidt (nogle gange meget og nogle gange slet ikke), og begynder til sidst at græde. Det eneste der hjælper ham til at få ro er bryst.
Sut har han før gerne ville tage når han skulle af med luft eller afføring, men han nægter sut nu og bliver endnu mere ked af det, når vi prøver. (Har også prøvet Nuby sut). Ved godt det er en kortsigtet løsning at gi bryst for at få nattero og at tarmene skal have fred. Han får dog altid kun et bryst ved amning, så jeg er sikker på at han får den fede mælk med.
Da jeg har mistanke om at det kan være min mælk, der måske forårsager hans mave-problemer, har jeg forsøgt med ingen sukker og ingen mælkeprodukter. Undgår i det hele taget alt hvad der kan provokere hans lille mave, men intet hjælper.
Jeg overvejer at gå over til modermælks erstatning – kan det være en løsning – og hvilken vil du anbefale ? Har ellers indtryk af at jeg har mælk nok. Han vejer nu 7,5kgs (3,9kgs ved fødslen).
Synes det er mægtig synd for ham, da han bruger mange kræfter på at vride sig og presse. Han har afføring (meget tynd, mørk gul/orange - gerne godt op af ryggen..) en til flere gange i døgnet. Bliver gerne mægtig glad når han er kommet af med noget, men det varer desværre kun til efter næste måltid, hvor han begynder at vride sig igen.
Han får ofte afbrudt sin søvn og sover i øjeblikket kun ca 1 time af gangen, også om natten, medmindre han har afføring, så får han ro og kan godt tage 3-4 timer. Det er hårdt for ham og os.
Har du nogen gode råd eller erfaringer der kan hjælpe os ?
Er selvfølgelig også bekymret for, at der måske er noget andet galt, når han vrider sig så meget og ofte er ked af det. Han har fin numse, så tyder vel ikke på nogen form for allergisk reaktion?
Ser frem til at høre fra dig.
Mange hilsner fra Tine