Svar: Vores søn på 3 1/2 måned døjer meget med luft/ondt i maven

14. juni 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Tine

Det lyder godt nok som om at din lille dreng har problemer med maven og det lyder også som om at du har forsøgt alt hvad forsøges kan - desværre uden at noget har hjulpet ...:o(

Af uvisse grunde, så er der nogle børn som har utroligt let påvirkelige og umodne tarme og det er især de første måneder at det er et problem. Som regel stopper det når barnet er mellem 12-16 måneder og man kan jo håbe at det er tilfældet hos jer.

Det er fint at du har forsøgt at give mylicon, forsøge zoneterapi, kiropraktik, fjerne forskellige fødevarer fra din kost osv. Især sidstnævnte - at eliminere visse fødevarer for at se om det giver en ændring kan være en rigtig god idé, fordi nogle børn, f.eks. børn med mælkeallergi, kan reagere på modermælken, hvis mor indtager komælk via sin kost. Det er sjældent at det er et problem, men det ses og det skal man naturligvis være opmærksom på.

Der er dog ikke noget som umiddelbart tyder på at din dreng har allergi, han har jo ingen problemer med eksem, diarré eller lignende som kunne tyde på dette. Det lyder for mig mere som om at I har en dreng som af en eller anden grund får meget uro i maven, når han ...

Annonce

... har spist og indtil han har haft afføring. Noget han højst sandsynligt vil vokse fra.

Du spørger om det kunne hjælpe at give ham en flaske og det kan jeg naturligvis ikke udelukke. At stoppe amning, når du har masser af mælk synes jeg dog er meget drastisk - i takt med at han bliver ældre vil han jo naturligt få anden mad (skemad) ud over brystet og det vil sandsynligvis også være med til at give en ændring. Han er 3 måneder gammel og jeg synes det vil være synd at droppe amningen helt. Da du især har brug for nattesøvn og det lyder som om at han om aftenen oplever mest uro i maven, så tænker jeg at du kan forsøge om en flaske mme om aftenen bare ville gøre en ændring.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det betyder ikke noget om du vælger Nan, Allomin eller Hipp. Du må vælge det du synes tiltaler dig bedst, - alle produkter er gode.

Du må forsøge at massere hans mave, bukke og strække hans ben og på den måde hjælpe ham med at få afføringen og luften ud igennem systemet. En sut er som du skriver en god idé, men vil han ikke tage den, så er der jo ikke så meget at gøre ...

Det var lidt tanker herfra. Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!