Svar: Vores søn på 3 1/2 måned døjer meget med luft/ondt i maven
14. juni 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Tine
Det lyder godt nok som om at din lille dreng har problemer med maven og det lyder også som om at du har forsøgt alt hvad forsøges kan - desværre uden at noget har hjulpet ...:o(
Af uvisse grunde, så er der nogle børn som har utroligt let påvirkelige og umodne tarme og det er især de første måneder at det er et problem. Som regel stopper det når barnet er mellem 12-16 måneder og man kan jo håbe at det er tilfældet hos jer.
Det er fint at du har forsøgt at give mylicon, forsøge zoneterapi, kiropraktik, fjerne forskellige fødevarer fra din kost osv. Især sidstnævnte - at eliminere visse fødevarer for at se om det giver en ændring kan være en rigtig god idé, fordi nogle børn, f.eks. børn med mælkeallergi, kan reagere på modermælken, hvis mor indtager komælk via sin kost. Det er sjældent at det er et problem, men det ses og det skal man naturligvis være opmærksom på.
Der er dog ikke noget som umiddelbart tyder på at din dreng har allergi, han har jo ingen problemer med eksem, diarré eller lignende som kunne tyde på dette. Det lyder for mig mere som om at I har en dreng som af en eller anden grund får meget uro i maven, når han har spist og indtil han har haft afføring. Noget han højst sandsynligt vil vokse fra.
Du spørger om det kunne hjælpe at give ham en flaske og det kan jeg naturligvis ikke udelukke. At stoppe amning, når du har masser af mælk synes jeg dog er meget drastisk - i takt med at han bliver ældre vil han jo naturligt få anden mad (skemad) ud over brystet og det vil sandsynligvis også være med til at give en ændring. Han er 3 måneder gammel og jeg synes det vil være synd at droppe amningen helt. Da du især har brug for nattesøvn og det lyder som om at han om aftenen oplever mest uro i maven, så tænker jeg at du kan forsøge om en flaske mme om aftenen bare ville gøre en ændring.
Det betyder ikke noget om du vælger Nan, Allomin eller Hipp. Du må vælge det du synes tiltaler dig bedst, - alle produkter er gode.
Du må forsøge at massere hans mave, bukke og strække hans ben og på den måde hjælpe ham med at få afføringen og luften ud igennem systemet. En sut er som du skriver en god idé, men vil han ikke tage den, så er der jo ikke så meget at gøre ...
Det var lidt tanker herfra. Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske