Voldsomt meget gylp og ændret afføringsmønster

28. maj 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Voldsomt meget gylp og ændret afføringsmønster

Kære Helen,

Så har jeg brug for dit råd igen.

Vores søn Emil er nu blevet 2 mdr og er en skøn, glad dreng. Han har altid gylpet en del, men den sidste 1½ uge er mængden dog øget markant. Han gylper meget efter hvert måltid, til tider kan han gylpe helt op til 2 timer efter at have spist. Det kan både være hvad der ligner 'frisk' mælk eller en gennemsigtig, klar væske med hvide klumper eller den gullige, mere slimede gylp.

Jeg har forsøgt at lade være med at tage ham op og bøvse, og sidde med ham halv-oprejst i en 30-45 min efter måltidet - alligevel gylper han kaskader op - oftest når jeg løfter ham op på skulderen, men også når han bare ligger ned eller sidder i skråstolen. Jeg kan se at der ofte kommer gylp op som han så sluger igen, tit får han det rigtig galt i halsen og hoster og pruster.

Da jeg spurgte lægen om jeg skulle være bekymret mente han at så længe Emil ikke var utilfreds med at blive lagt ned var der ingen grund til bekymring. Jeg synes ...

Annonce

... ikke han virker ked at det og er generelt meget tilfreds og smiler/griner en masse. (Vi har hævet hovedgærdet i liften en anelse og han sover godt med et langt stræk på 4-6 timer.)

Han har taget fint på indtil nu, vejede ved fødslen 3474 gr og da han var 8 uger vejede han 5500 gr. Jeg er dog ikke klar over hvordan hans vægt har udviklet sig her efter det massive gylperi er startet.

Det skal lige nævnes at samtidig med denne ændring i gylperiet har hans afføringsmønster også ændret sig. Fra at have 5-6 bleer med affrøring om dagen har han nu kun afføring hver 4. dag!

Så til mine spm: Er det bedst at fortsætte med at bøvse ham lige efter måltidet, eller hellere forsøge at holde maden indenbords ved at holde ham i ro, med 45 graders hældning?

Kunne det være en ide at give ham lidt Johannesbrødkærnemel inden måltidet?

Kan der være tale om reflux og i så fald hvornår medicinerer man?

På forhånd tak for dit svar!

Med venlig hilsen

Emil (9 uger) og Line

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder