Brev:
Voldsomt meget gylp og ændret afføringsmønster
28. maj 2008
Alder:
2 mdr.
Voldsomt meget gylp og ændret afføringsmønster
Kære Helen,
Så har jeg brug for dit råd igen.
Vores søn Emil er nu blevet 2 mdr og er en skøn, glad dreng. Han har altid gylpet en del, men den sidste 1½ uge er mængden dog øget markant. Han gylper meget efter hvert måltid, til tider kan han gylpe helt op til 2 timer efter at have spist. Det kan både være hvad der ligner 'frisk' mælk eller en gennemsigtig, klar væske med hvide klumper eller den gullige, mere slimede gylp.
Jeg har forsøgt at lade være med at tage ham op og bøvse, og sidde med ham halv-oprejst i en 30-45 min efter måltidet - alligevel gylper han kaskader op - oftest når jeg løfter ham op på skulderen, men også når han bare ligger ned eller sidder i skråstolen. Jeg kan se at der ofte kommer gylp op som han så sluger igen, tit får han det rigtig galt i halsen og hoster og pruster.
Da jeg spurgte lægen om jeg skulle være bekymret mente han at så længe Emil ikke var utilfreds med at blive lagt ned var der ingen grund til bekymring. Jeg synes ikke han virker ked at det og er generelt meget tilfreds og smiler/griner en masse. (Vi har hævet hovedgærdet i liften en anelse og han sover godt med et langt stræk på 4-6 timer.)
Han har taget fint på indtil nu, vejede ved fødslen 3474 gr og da han var 8 uger vejede han 5500 gr. Jeg er dog ikke klar over hvordan hans vægt har udviklet sig her efter det massive gylperi er startet.
Det skal lige nævnes at samtidig med denne ændring i gylperiet har hans afføringsmønster også ændret sig. Fra at have 5-6 bleer med affrøring om dagen har han nu kun afføring hver 4. dag!
Så til mine spm: Er det bedst at fortsætte med at bøvse ham lige efter måltidet, eller hellere forsøge at holde maden indenbords ved at holde ham i ro, med 45 graders hældning?
Kunne det være en ide at give ham lidt Johannesbrødkærnemel inden måltidet?
Kan der være tale om reflux og i så fald hvornår medicinerer man?
På forhånd tak for dit svar!
Med venlig hilsen
Emil (9 uger) og Line