Svar: Voldsomt meget gylp og ændret afføringsmønster
28. maj 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Line
Det kunne godt lyde som om at Emil har det man kalder refluks, også mere end bare lidt almindelig smågylpen og det er naturligvis vigtigt at du holder øje med hans vægt.
Det er derudover meget vigtigt at du sikrer dig at han har gang i maven. Det at hans afføringsmønster har ændret sig og at der nu går 4 dage imellem hans afføringer kan faktisk godt gøre at han gylper mere. Jo mere gang i maven der er, jo bedre maden kommer igennem systemet, jo mindre vil han naturligt også gylpe.
Johannesbrødkernemel kan du godt forsøge med, en anden mulighed er "Enfamil A.R" som er en speciel modermælkserstatning du køber på apoteket. Fordelen ved denne er at den er almindeligt tynd i flasken og først bliver tyk i maven og derudover har den dokumenteret effekt.
Ud fra din beskrivelse af den mælk der kommer op, så går jeg ud fra at du fortsat ammer og derudover supplerer med flaske. Johannesbrødkernemel eller Enfamil skal altid gives i flaske og det vil således ikke kunne ændre på den gylp der kommer i forbindelse med amning.
Derudover tænker jeg at du skal give din dreng lidt laktulose, for at se om han så får lidt bedre gang i maven igen. Jeg tænker også at du skal være opmærksom på at han ikke overspiser og derfor forsøge at korte måltiderne lidt af, så han måske bedre kan holde mælken i sig.
Som udgangspunkt må det være rarest for ham at komme af med den luft og den mælk der sidder og klemmer med det samme, så han får ro i maven og så kan han evt. få fyldt lidt ekstra på lidt senere, hvis han har behov for det. Derfor synes jeg du skal sidde med ham let oprejst, når han er færdig med at spise, for at hjælpe luften på vej op.
Vurderingen af hvorvidt man skal gå ind og behandle medicinsk gøres af lægen eller børneafdeling. Det er meget forskelligt hvordan det bliver grebet an. Nogle stedet giver man barnet medicinen ud fra devisen om at virker det, så er det godt, virker det ikke, så stopper man igen. Andre stedet giver man ikke børn medicin uden at lave prøver af gylpen, mavesyren osv. for at finde ud af om der er tale om refluks.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske