Svar: Voldsomt meget gylp og ændret afføringsmønster

28. maj 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Line

Det kunne godt lyde som om at Emil har det man kalder refluks, også mere end bare lidt almindelig smågylpen og det er naturligvis vigtigt at du holder øje med hans vægt.

Det er derudover meget vigtigt at du sikrer dig at han har gang i maven. Det at hans afføringsmønster har ændret sig og at der nu går 4 dage imellem hans afføringer kan faktisk godt gøre at han gylper mere. Jo mere gang i maven der er, jo bedre maden kommer igennem systemet, jo mindre vil han naturligt også gylpe.

Johannesbrødkernemel kan du godt forsøge med, en anden mulighed er "Enfamil A.R" som er en speciel modermælkserstatning du køber på apoteket. Fordelen ved denne er at den er almindeligt tynd i flasken og først bliver tyk i maven og derudover har den dokumenteret effekt.

Ud fra din beskrivelse af den mælk der kommer op, så går jeg ud fra at du fortsat ammer og derudover supplerer med flaske. Johannesbrødkernemel eller Enfamil skal altid gives i flaske og det vil således ikke kunne ændre på den gylp der kommer i forbindelse med amning.

Derudover tænker jeg at du skal ...

Annonce

... give din dreng lidt laktulose, for at se om han så får lidt bedre gang i maven igen. Jeg tænker også at du skal være opmærksom på at han ikke overspiser og derfor forsøge at korte måltiderne lidt af, så han måske bedre kan holde mælken i sig.

Som udgangspunkt må det være rarest for ham at komme af med den luft og den mælk der sidder og klemmer med det samme, så han får ro i maven og så kan han evt. få fyldt lidt ekstra på lidt senere, hvis han har behov for det. Derfor synes jeg du skal sidde med ham let oprejst, når han er færdig med at spise, for at hjælpe luften på vej op.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Vurderingen af hvorvidt man skal gå ind og behandle medicinsk gøres af lægen eller børneafdeling. Det er meget forskelligt hvordan det bliver grebet an. Nogle stedet giver man barnet medicinen ud fra devisen om at virker det, så er det godt, virker det ikke, så stopper man igen. Andre stedet giver man ikke børn medicin uden at lave prøver af gylpen, mavesyren osv. for at finde ud af om der er tale om refluks.

Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin