Brev:
Græder om aftenen
9. maj 2008
Alder:
2 mdr.
Græder om aftenen
Hej igen Helen..
Så kommer der lige et spørgsmål mere:)
Silje har faktisk været urolig om aftenen siden hun blev født. Det starter typisk efter amningen kl. 18-19. Hun vil ikke sove på trods af hun viser tydelige træthedstegn, gaber og bliver hurtig utilfreds ved mindste stimuli. Vi har stort set forsøgt alt hvad vi kunne finde på.
Vores dag ser nogenlunde sådan ud:
Vågner kl. ca. 8 og hun ammes fra 1. bryst til hun slipper. Skifter hende, pusler og leger. Jeg giver hende bla. små svingture eller cykler med benene. Kommer også om på maven. Ellers følger hun med i skråstolen, når jeg laver morgenkaffe. Efter ca. 30-45 min. viser hun træthed (gaber, bliver urolig/græder). Så ammer jeg hende igen på 2. bryst og hun vugges i søvn. Kommer ofte i barnevognen hvor jeg enten kører en tur 1 times tid eller lader hende sove udenfor. Her sover hun ofte rigtig godt. Hun sover så fra kl. ca. 9-10 alt imellem 2-4 timer.
Når hun vågner igen ved middagstid, kører jeg samme procedure. Hun tager ofte en lur igen om eftermiddagen på 2-3 timer. Hun er aldrig vågen i mere end 1-2 timer ad gangen. Hun sover faktisk ikke tre lure af 2 timers varighed, men tager ofte 2 lange lure istedet for. Når hun vågner fra eftermiddagsluren og jeg kører samme procedure igen, starter balladen, når hun lægges til ro. Vil ikke sove på trods af tydelige træthedstegn. ...
...
Vi går rundt i stuen med hende på armen, hvor hun powernapper-græder-powernapper-græder. Det er ALTID om aftenen. Vi har forsøgt at lægge hende i barnevognen som om dagen, men det virker ikke. Hun ER så træt og vi forsøger at vugge hende i søvn på alle måder, uden det hjælper. Vi slukker lyset omkring os, forsøger såvidt muligt at skabe ro. Det hjælper heller ikke. Hun vil ikke give sig. Falder hun i søvn, vågner hun med et sæt og græder. Somom; "ÆV, jeg faldt i søvn!" Eller "ÆV, jeg vil så gerne sove, men kan ikke!":)
Hun vågner meget nemt (gør det også på vores arm). Hun har det dog faktisk bedst i vores arme, hvor vi tramper stuen tynd til hun falder i søvn. Lægger vi hende i liften, efter hun er faldet i søvn hos os så går der ca. 10 min. så vågner hun såsmåt igen. Jeg har forsøgt at amme hyppigere, det hjælper heller ikke.
Hun er det ok. til at sove om natten. Falder ofte i søvn ved en 22 tiden, efter gråd og powernaps i 2-4 timer. Så sover hun ofte til kl. 4-5 om natten, hvor jeg ammer fra begge bryster og hun sover så til kl. 7-8 om morgenen (lidt urolig søvn de sidste 4 timer til kl. 8)
Har du et godt råd med dette aftenuro. Kan du se om vi gør noget forkert?? Jeg slukker radioen om dagen, holder det roligt omkring hende om dagen, så hun ikke overstimuleres. Hvordan kan vi bryde denne onde cirkel om aftenen?
Hilsen
Maiken