Svar: Græder om aftenen

9. maj 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Maiken

Umiddelbart tænker jeg at Silje simpelthen har en alder nu, hvor hun har rigtig svært ved at lukke verden ude og derfor kammer det lidt over for hende om aftenen. Det er en periode I skal igennem og det bliver anderledes igen:o)

Det lyder som om at hun sover rigtig godt i løbet af dagen, I fortæller også at hun er kortvarigt vågen og så sover hun igen. Det lyder altså ikke som om at hun mangler søvn eller på den måde bliver overstimuleret.

Du fortæller også at du sørger for at slukke radion, dæmpe belysningen, gå rundt med hende og lulle hende i søvn osv. så hun ikke overstimuleres - det lyder altså sammen helt rigtigt og i den retning er der ikke så meget mere I kan gøre.

I kan forsøge at svøbe hende i et klæde allerede, når I går rundt med hende. Så vil I måske bedre kunne lægge hende fra jer og få hende til at sove videre, fordi hun så stadig vil føle sig omsluttet - bare ikke af jeres arme men af et tæppe.

I skal naturligvis også overveje om hun er sulten og har behov for lidt mere mælk om aftenen. Så kan det også handle om at hun måske har lidt mavekneb og her kan I forsøge at give hende et lunt bad, lidt ...

Annonce

... mavemassage, cykle lidt med hendes ben, lade hende ligge på maven hen over jeres lår eller underarm eller hen over ammepuden. I kan også forsøge med en lille smule kogt vand med sukker.

Man skal normalt ikke tilbyde raske spædbørn sukkervand, men det er dog sådan at sukker virker smertestillende og det at få lidt kogt vand i maven kan nogle gange give barnet en ro. Derfor kan en lille smule kogt vand på en sprøjte i mundvigene eller på en teske være en idé. Det er altså 10-20ml jeg taler om og ikke store mængder. Man kan blande 1 tsk sukker i 100ml kogt vand og se om det giver en ro.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Så kan det også være en idé at tilbyde hende en sut, hvis I kan få hende til at tage det. Det at sutte på noget vil hjælpe hende til at få luft og mad videre i tarmsystemet, hvis det er maveuro, som gør hende ked af det.

Ellers må I sige til jer selv, at det bedste I kan gøre er at være der for hende, vugge hende, lulle hende til ro osv. præcist som I gør. Hun sover fint om natten og i løbet af dagen og lyder generelt til at have det godt ... på den måde arbejder tiden også lidt for jer.

Håber at I hermed har fået lidt mere ro, fortsat god pinse:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)