Svar: Græder om aftenen
9. maj 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Maiken
Umiddelbart tænker jeg at Silje simpelthen har en alder nu, hvor hun har rigtig svært ved at lukke verden ude og derfor kammer det lidt over for hende om aftenen. Det er en periode I skal igennem og det bliver anderledes igen:o)
Det lyder som om at hun sover rigtig godt i løbet af dagen, I fortæller også at hun er kortvarigt vågen og så sover hun igen. Det lyder altså ikke som om at hun mangler søvn eller på den måde bliver overstimuleret.
Du fortæller også at du sørger for at slukke radion, dæmpe belysningen, gå rundt med hende og lulle hende i søvn osv. så hun ikke overstimuleres - det lyder altså sammen helt rigtigt og i den retning er der ikke så meget mere I kan gøre.
I kan forsøge at svøbe hende i et klæde allerede, når I går rundt med hende. Så vil I måske bedre kunne lægge hende fra jer og få hende til at sove videre, fordi hun så stadig vil føle sig omsluttet - bare ikke af jeres arme men af et tæppe.
I skal naturligvis også overveje om hun er sulten og har behov for lidt mere mælk om aftenen. Så kan det også handle om at hun måske har lidt mavekneb og her kan I forsøge at give hende et lunt bad, lidt mavemassage, cykle lidt med hendes ben, lade hende ligge på maven hen over jeres lår eller underarm eller hen over ammepuden. I kan også forsøge med en lille smule kogt vand med sukker.
Man skal normalt ikke tilbyde raske spædbørn sukkervand, men det er dog sådan at sukker virker smertestillende og det at få lidt kogt vand i maven kan nogle gange give barnet en ro. Derfor kan en lille smule kogt vand på en sprøjte i mundvigene eller på en teske være en idé. Det er altså 10-20ml jeg taler om og ikke store mængder. Man kan blande 1 tsk sukker i 100ml kogt vand og se om det giver en ro.
Så kan det også være en idé at tilbyde hende en sut, hvis I kan få hende til at tage det. Det at sutte på noget vil hjælpe hende til at få luft og mad videre i tarmsystemet, hvis det er maveuro, som gør hende ked af det.
Ellers må I sige til jer selv, at det bedste I kan gøre er at være der for hende, vugge hende, lulle hende til ro osv. præcist som I gør. Hun sover fint om natten og i løbet af dagen og lyder generelt til at have det godt ... på den måde arbejder tiden også lidt for jer.
Håber at I hermed har fået lidt mere ro, fortsat god pinse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske