Brev:
Afføring, grød og lidt sovevaner
23. april 2008
Alder:
4 mdr.
Afføring, grød og lidt sovevaner
Hej Helen
Min søn er nu 19 uger gammel, og jeg har givet ham smagsprøver på grød i ca. 1 uge nu. Det vil sige mellem 5-10 meget små teskefulde. Før jeg gik i gang med at give ham grød havde han haft en længere periode, hvor han kun havde afføring ca. hver 5-6 dag (han bliver ammet).
Mit spørgsmål i den forbindelse er så, om jeg skal være bekymret over, at han ikke har afføring hver dag, nu hvor han så småt er begyndt på grød eller skal der større mængder til? Er det korrekt, at der helst skal være afføring HVER dag, når man giver grød?
Mit andet spørgsmål er hvornår man bør starte med grøntsager i grøden? Efter nogle dage, efter en uge eller først når han rigtig er i gang med grøden?
Mit tredje spørgsmål er hvornår det ikke længere er nødvendigt at desinficere alting (flasker, kopper, opbevaringsting og f.eks. også rengøre badekarret efter hvert bad). Jeg synes nemlig at kunne huske, at babyer er ovre den værste smitte-/bakteriefare, når de er 3 mdr. Er det korrekt?
Mit sidste spørgsmål er om du har et godt råd til, at han hele dagen kun sover ½ time ad gangen. Det har faktisk været sådan de sidste par måneder. Han har stort set aldrig haft lange lure, kun da han var spæd og selvfølgelig sov hele tiden. Han tager 4-5 ½-times lure i løbet af dagen - og vågner på klokkeslet efter 25 min.
Ser frem til dit svar.
Med venlig hilsen
Anne