Svar: Afføring, grød og lidt sovevaner
23. april 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Anne
I takt med at din dreng får mere og mere skemad, vil han også begynde at have afføring dagligt. Så længe han kun får enkelte skefulde, så behøver han ikke have afføring hver dag. Det der er vigtigt er at maven fungere, at afføringen ikke er hård, når den kommer og at han ikke har ondt i maven. Det kan sagtens være normalt at han har afføring hver 2-3 dag i begyndelsen.
Når han begynder at kunne spise 1 dl. grød til frokost og det går rigtig godt, maven fungerer, han kan teknikken osv. så vil det være fint at du begynder at tilbyde ham grøntsagsmos om aftenen og at du således øger ham til skemad 2 gange dagligt - grød til frokost (evt. med frugtmos på) og grøntsagsmos til aften. Her vil han måske være omkring 5 måneder.
Det er en god idé at starte med mos af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli og squash. Du kan således tage udgangspunkt i de grøntsager I selv spiser om aftenen og i takt med at han bliver ældre - omkring 6 måneder, vil han kunne få mange flere smagfulde grøntsager bla. rodfrugter.
I takt med at han begynder at få både grød og grøntsagsmos vil du sandsynligvis opleve en ændring i hans afføringsmønster og han vil begynde at have hyppigere afføringer.
Med hensyn til flasker, så er det en god idé at du fortsætter med at rense disse ligeså længe som du giver flaske. Mælken skal afvaskes grundigt og det er vigtigt at flaskerne er helt rene, når der skal være mælk i dem. Du kan sagtens vaske flaskerne op i opvaskemaskinen, det er nemt og praktisk. Efterfølgende bør de så skylles med lidt kogende vand fra elkedlen, så der ikke er sæberester tilbage. Og så kan de stilles i skabet, rene og klare til brug.
Med hensyn til de skåle, tallerkener og bestik du bruger når du giver skemad, så behøver du ikke rense dette ekstra. Det er helt fint at det bliver vasket op ligesom det du selv bruger.
Badekar bør generelt tørres af efter brug, ligesom man også bør tørre badekar, brusekabine osv. af når vi voksne har badet. Der vil altid kunne sidde bakterier i sæberester og derfor er almindelig rengøring nødvendig.
Smitte og bakteriefare er jo altid tilstede, men naturligvis er nyfødte mere påvirkelige og sarte end ældre børn. Hvorvidt man kan sige at grænsen går ved 3 måneder tør jeg dog ikke svare på...
Med hensyn til at sove kortvarigt så hører dette alderen til. Det er således helt normalt at børn i 3-4 måneders alderen sover kortere lure end de tidligere har gjort. Din dreng er så gammel nu at han interesserer sig mere for verden, omgivelserne, og begynder at følge med øjnene, skelne mere bevidst mellem om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor eller hos en fremmed osv. Denne lyst til at opleve verden gør at han ikke sove så længe af gangen og det er helt normalt at børn i denne alder derfor sover 3-4 små lure i løbet af dagen.
Det vil være en god idé at du forsøger at indføre fast putteritual, en fast måde at putte på, så det stille og roligt bliver genkendeligt og vil gøre at han begynder at forbinde visse ting med at skulle sove. Det er således rigtig godt at du forsøger at putte ham til formiddagslur, middagslur og eftermiddagslur og søger at gøre det efter samme principper og rutiner dagen igennem.
Du skal se på hvordan han sover og hvordan han trives, er han glad og tilfreds, har overskud til at møde og opleve verden, spiser han, virker han glad osv. så får han sandsynligvis den søvn han har behov for. Mange børn i denne alder sover en lang nattesøvn og små lure i løbet af dagen, og hvis man ser på den samledes søvn så er det helt okay. Hvis han således trives med den søvn og den måde at sove på, så er det helt okay.
Hvis han modsat ikke trives, så er du nødt til at forsøge at holde ham sovende. Så skal han evt. have lidt mere mad, trilles i barnevognen, du skal måske se lidt på tidspunkterne for søvn osv. og således hjælpe ham til en bedre søvn.
I takt med at han bliver ældre og begynder at få grød og mos 2-3 gange dagligt, så kommer der ofte også lidt mere faste tidspunkter på dagen. Faste tider at få mad på, sove på osv. og der vil hans søvn ændre sig igen.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske