Brev:
Leg med mad, temperament og vågner om natten
12. april 2008
Alder:
19 mdr.
Leg med mad, temperament og vågner om natten
Kære Helen
Jeg har brugt din brevkasse flere gange – nu har jeg brug for et par gode råd fra dig igen.
Gennem de seneste par måneder er vores dreng, der nu er 19 måneder, begyndt at lege med maden, når vi spiser. Når han har spist et stykke tid og er mæt, eller hvis han får noget, han ikke har lyst til, vender han tallerkenen på hovedet. Nogle gange fejer han det, der ligger på bordet, på gulvet. Andre gange er det hans kop, han tømmer ned i tallerkenen. Han virker ikke til at gøre det for at se, hvordan vi reagerer, men virker meget optaget af, hvor spændende det er, når mælken kommer ned i hans mad.
Når han enten tømmer tallerkenen eller en kop, siger vi altid Nej og tager enten tallerken eller kop fra ham et øjeblik. Jeg vil rigtig gerne have, at han spiser, så vi sætter hurtigt en tallerken med maden, vi har samlet op (eller ny mad), hen til ham igen.
Jeg vil meget gerne høre din mening om, hvad der er bedst at gøre. Han tømmer sin kop flere gange i løbet af dagen – ud over mad eller bare på gulvet, hvis han kan komme til det.
De sidste par måneder virker vores dreng til at ha’ fået mere temperament. Han bliver meget gal og skriger indimellem, hvis han ikke må det, han har sat sig for. Han ved også, hvor de søde ting er i køkkenet, og hvis han gerne vil have noget, peger han på skabet (vi passer på med at give ham de ting). Hvis han er på armen, gør han sig indimellem helt stiv. Vi prøver at sige nej og holde fast på et nej, hvis vi mener, det er det, der skal til, men det kan være svært, og af og til giver jeg efter.
Jeg er nu begyndt at få lidt dårlig samvittighed over, at jeg ikke altid er konsekvent. Når vi kommer hjem om eftermiddagen, giver jeg ham tit frugt og evt. et stykke knækbrød eller brød bagefter. Men det er ikke altid de ting, han vil have (han får frugt og brød i vuggestuen, når han vågner ca. kl 14) Jeg henter de fleste dage kvart over tre. Hvis vi fx kommer lidt senere hjem, end vi plejer, og jeg synes, det er blevet for sent til at give mellemmad i forhold til aftensmad, prøver jeg at vente med at give ham noget, så han har appetit, når skal spise.
Jeg kan godt se, at han ikke kan skelne mellem, hvornår det er ok at få noget – og hvorfor han nogle gange får noget, han synes er mere spændende end andre gange. Forvirrer jeg ham – eller er de ting helt ”naturlige”?
Han har heller ikke lyst til at blive skiftet i øjeblikket – når vi går ud på badeværelset, bliver han rigtig ked af det. Vi tager altid et par bøger med – mange gange vænner han sig også til situationen efter et lille stykke tid – så læser han, eller vi synger. Men indimellem bliver han rigtig gal – nogle gange har jeg så ventet lidt med at skifte ham og har gjort det senere. Andre gange skifter jeg ham, hvor han er meget ked af det og vender sig om hele tiden, og det er lidt hårdt. Er det forkert at gøre?
Han han heller ikke altid tålmodighed til at blive klædt på – jeg prøver at gøre det til en leg, men det vil han heller ikke altid. Jeg synes, at det er lidt svært med hensyn til at sætte grænser i øjeblikket – også fordi vores dreng bliver vred/ked af. Hvornår er det rigtigt at gøre osv. Jeg vil lige sige, at vores dreng generelt er en glad og nysgerrig lille dreng - han viser bare mere temperament/vilje nu :)
Vores dreng vågner gerne om natten et par gange om ugen – i perioder har det været svært at få ham til at sove igen, men det har gået ok. Men de sidste uger har han næsten vågnet hver nat – og han har været ked af det og haft svært ved at falde i søvn igen. Vi er meget sikre på, det bl.a. skyldes, at han har haft kløen/eksem i hovedbunden. Vi tog til lægen, da det startede, og hun gav os en creme Hydrokortison 1 %, som vi har smurt med i fem dage. For et par måneder siden så jeg, at han havde tørhed i hovedbunden – jeg behandlede det med olie, men det blev ikke rigtig bedre.
Lige pludselig (efter lussingesyge, som han havde for tre-fire uger siden – hvilket måske er helt tilfældigt) synes jeg, at det blev værre. Han har haft meget udslæt bag ørerne, men det mente lægen var pga. lussingesygen. Hun sagde, at hun tror, han har lidt børneeksem. Kan det være tørheden i hovedbunden, som har udviklet sig, fordi den ikke er blevet behandlet?
Vores dreng har haft lidt mere udslæt/knopper på kroppen de sidste par uger, som kommer og går. Indimellem får han også lidt udslæt på kinderne. Lyder det for dig, som om det er børneeksem? I mandags sluttede vi med at smøre, og det er blevet meget bedre, men der er stadig et område med lidt tørhed. Jeg har hørt, at man skal smøre med fed fugtighedscreme for at forebygge, men hvad skal jeg gøre i hovedbunden? Hvis vores dreng skal smøres med hormoncreme igen, kan det så påvirke hans hårvækst?
Jeg læste for nylig, at man skal passe på med at give sit barn fisk og æg, hvis det har børneeksem eller har tendens til det – er det rigtigt?
Inden vores dreng skal i seng, får han ca. 125 ml lun mælk i en flaske, inden han skal have børstet tænder og i seng. Vi har prøvet at stoppe det nogle gange, og det har egentlig gået ok. Men han er rigtig glad for sin flaske, og da han ikke bruger sut, har vi syntes, at det var ok. Vores dreng vågner stadig om natten ( jeg tror ikke længere, det er på grund af kløen). En gang imellem kan vi gå ind til ham og give ham lidt vand (får han i en sutteflaske), men den sidste måneds tid har han været meget ked af det og vil op og ind i stuen. Nogle gange har vi givet ham noget at spise og lidt lun mælk i hans sutteflaske (hvis han fx ikke har spist så meget om aftenen).
Jeg skal lige sige, at vores dreng havde syv mellemørebetændelser i løbet af efteråret (det er blevet meget bedre, siden han fik lagt dræn i december). Men når han vågnede med ondt i ørerne, gav vi ham panodil og sad så og så teletubbierne, indtil panodilen virkede. Det var noget af det eneste, han kunne slappe lidt af til, når han havde rigtig ondt. Jeg tror, han husker det, og derfor gerne vil op.
Vi ser ikke længere teletubbierne på det tidspunkt. Vi lader ham nu blive i hans seng og en af os sover så i hans værelse. Selvom vi er der, kan han være meget ked af det i lang tid. Og her de sidste par uger er vi begyndt at give ham mælk om natten, når han vågner, da han ellers kan være vågen meget længe. Det er desværre blevet en dum cirkel, hvor han nu vil ha’ mælk, når han vågner – og han vågner som sagt næsten hver nat i øjeblikket.
Vi vil gerne stoppe med at give mælk om natten – ingen af os får en ordentlig nattesøvn i øjeblikket, og det er selvfølgelig hårdt. Hvordan vil du råde os til at gøre det. Skal vi trappe ned (nogle nætter får han to til to en halv flaske – de små flakser), eller skal vi stoppe det fra den ene dag til den anden?
Jeg vil rigtig gerne høre din mening om, hvordan vil skal tackle situationen om natten?
Nogenlunde omkring det tidspunkt vores dreng havde lussingesyge, begyndte det at blive svært at lægge ham, når han skal sove til middag og også om aftenen. Om aftenen er vi begyndt at gå ud, når vi har læst og sunget og sagt godnat. De sidste par aftener har han været rigtig ked af, når jeg gik ud af værelset – jeg er kommet tilbage efter ca. 3-5 min (det har jeg gjort to-tre gange), så har han lagt sig ned og sove.
Synes du, vi skal fortsætte på den måde? Han er meget ked af det, når jeg går ud af værelset – han prøver at holde fast i mit tøj. Det er ikke sjovt at gå ud af værelset på den måde.
Min kæreste og jeg kunne godt tænke os at blive gravide igen – jeg er 39 og min kæreste er 46; Vi håber, det lykkes igen. Jeg har hørt, at hvis en mand har haft influenza e.l., kan det påvirke hans sædkvalitet. Ved du, hvor længe efter, det påvirker kvaliteten? Ville det betyde noget for fosteret, hvis man blev gravid, mens den ene var syg?
Jeg har også læst, at man kan forebygge allergi hos sit barn ved at være opmærksom på kosten, mens man er gravid. Ved du, hvad man evt. skal holde sig fra?
Det blev et langt brev, jeg glæder mig til at høre fra dig – og tak for en altid god brevkasse.
Kærlig hilsen og fortsat god weekend
A