Svar: Leg med mad, temperament og vågner om natten
12. april 2008
Alder:
19 mdr.
Kære A
Sikke en masse spørgsmål - lad mig starte fra en ende af:o)
Med hensyn til at lege med maden, så tænker jeg at I her er nødt til at have vise regler, som naturligvis skal følges. Det kan være regler om at man sidder ved bordet når man spiser, at man spiser med ske og gaffel og (en gang imellem stadig får lov til at bruge hænderne) og at man drikker af en kop.
Når jeres dreng er færdig med at spise, får han tørret hænder og kan komme ned og lege, begynder han at lege med maden, så er han færdig med at spise. Man kan godt med den alder han har, opfordre ham til at spise pænt og således ikke tømme koppen i tallerkenen. Jeg kan godt forstå han synes det er sjov og det er naturligt at han undersøger og forsøger - det hører hans udvikling til og den lyst skal også stilles - men med noget andet. Det er derfor nødvendigt at I stopper ham ved bordet, altså på en pæn og god måde sige nej, når I ser han er ved at tømme sin kop og fortæller ham at han skal drikke pænt. I skal guide ham og vise ham, hvad I gerne vil han gør.
Han ved jo ikke at I ikke vil have han leget med maden og servicet, det skal han lære og derfor tænker jeg at I skal spise sammen og du skal guide ham og lære ham hvad du vil have og ikke have. Og herunder opfordre ham til at spise som du gerne vil have det. Hvis han så begynder at gøre det modsatte af hvad du beder om og triumferende ser efter din reaktion, så må du slutte måltidet ved at fjerne tallerkenen og så er han færdig med at spise. Hvis han er sulten nok må du et eller andet sted gå ud fra at han ikke leget med maden men putter den i munden.
Hvis han bliver dybt ulykkelig over at du fjerner tallerkenen og fortæller ham at det er slut! så må du forsøge at give ham den igen, men naturligvis så fortælle ham at han så skal spise pænt. Gør han det, så er det fint - vender han igen tallerkenen på hovedet, så er måltidet slut - også selvom han protesterer.
Han skal naturligvis have mulighed for at lege med vand, kopper og bøtter på andre tidspunkter, så han får denne lyst stillet. Derfor er det vigtigt at han har et badekar, som han kan sidde i og lege med vand.
Netop det at han protesterer, når tingene ikke går efter hans hoved hører med til alderen og det er meget vigtigt at du kan rumme dette. Det betyder at du har det okay med det, at du ikke vil ændre på det og at du ikke tager det personligt. Han har brug for at lære at tackle sit temperament og det hjælper du ham med ved at sætte ord på og bevare roen.
Det er rigtig fint at du tilbyder ham lidt frugt eller lidt grønt om eftermiddagen eller som før aftensmad. Det er vigtigt at han får noget sundt og at du ikke begynder at tilbyde ham søde ting. Det er meget normalt at børn er sultne omkring kl. 17 inden vi er blevet færdige med aftensmaden og de skal i princippet have lov til at spise lidt her. Hvis du således laver lidt forskelligt grønt - ærter, majs, gulerod, avokado, rød peberfrugt eller lignende og han spiser lidt af dette, så behøver du ikke fokusere så meget på hans indtag af grønt til aftensmaden.
Du må meget gerne tilbyde ham et alternativ, når han ønsker de søde fødevare og du må meget gerne sige nej. Det er en rigtig god idé at sætte ord på det du ved han tænker og så give ham en forklaring og et alternativ: "Du vil bare så gerne have en is, men vi skal spise lige om lidt, så du kan få et stykke agurk". Så fortæller du at du har forstået hvad han vil, du fortæller hvorfor du siger nej og du giver ham et alternativ.
Det kan så godt være at han bliver rigtigt sur og det er okay, det må han så blive og det skal du kunne rumme.
Han bliver naturligt sur, når han skal have tøj på, have skiftet ble osv. og her må du så overveje om der findes alternativer eller om du er nødt til at presse din vilje igennem. Hvis han har afføring i bleen eller en meget tung tisseble, så er han naturligvis nødt til at få den skiftet også selvom han protesterer - her er du nødt til at gøre det mod hans vilje fordi du som voksen ved at han ellers vil få rød numse og det vil gøre ondt på ham. Det er således til hans eget bedste at få en ren ble på... det kan han ikke selv tænke og det kan han ikke forklares.
Det kan dog være at du nogle gange kan bruge en bukseble, så han kan stå op imens at bleen skal skiftes og på den måde kan du møde ham så han ikke altid skal ligge på puslebordet...
Der vil også være situationer, hvor du er nødt til at give ham overtøj og sko på fordi du ved at han ellers bliver kold og syg. Ligesom der vil være situationer, hvor du er nødt til at holde ham fast, fordi du ved at han ellers vil kunne komme til skade. Der er altså visse situationer hvor det er dit ansvar som voksen at gøre det modsatte af hvad han vil, også selvom det er hårdt, - men simpelthen fordi du ved bedst.
Det er altså en balance imellem at møde ham og anerkende ham i de små daglige situationer, finde alternativer og give ham mulighed for selvbestemmelse, når det kan lade sig gøre og så være den der tager over og tager den endelige beslutning, når du ved at det er bedst for ham.
Når man bliver nødt til at tage over og være den der bestemmer og evt. holder fast i barnet, så er det vigtigt at man fortæller barnet at man godt forstår frustrationen og at det er svært. Det er vigtigt at barnet også i denne situation føler sig okay og føler at du forstår det. Det er ligesom hvis du går ind til din arbejdsgiver for at sige at du er utilfreds med noget. Der er meget stor forskel på om du bliver mødt med "hold dog op med at være så hysterisk" eller med et "det kan jeg godt forstå". Det betyder ikke at din arbejdsgiver gør som du har bedt om, men det er vigtigt at du føler dig lyttet til og at du har en opfattelse af at din mening også tæller. Så får du det meget bedre og sådan er det også med børn.
Tørheden i din drengs hovedbund kan du behandle med en speciel shampoo - tal med lægen eller apoteket om det. Hvis det er meget kan det nogle gange kræve en shampoo på recept. Det kan godt være eksemen i hovedbunden, som har spredt sig til bag ørerne og ned i nakken og du skal være opmærksom på at hvis der er tale om børneeksem, så kan der også være tale om at din dreng har fået en infektion i eksemen. Det vil være godt at få lægen til at se på dette.
Til børneeksemen på kroppen vil det være rigtig godt at smøre med en fed creme imellem behandlingerne med hydrocortison. Hydrocortison skal ses som en behandling ligesom hvis man behandler med penicillin i en periode. Det er vigtigt at børn bliver behandlet, når de har brug for det og at man så forebygger så godt man kan i perioderne hvor eksemen er mindre. Cortison har ikke noget med væksthormon at gøre og derfor skal du ikke være bange for at det påvirker din dreng i den retning. Men du skal naturligvis følge lægens ordination.
Hos børn med børneeksem er balancen i hudens immunsystem lidt anderledes end hos børn uden børneeksem. Huden mangler de naturlige fedtstoffer og huden tørrer meget let ud, den føles ru og den klør. Derfor er det vigtigt at man tilfører huden ekstra fedtstof via en god fed creme. Ved at smøre dit barns hud flere gange daglig med fed fugtighedscreme kan du forebygge, at huden tørrer ud og klør, og dermed forebygge eksemen, så det ikke bliver værre. Det er en god idé at købe creme uden parfume og uden konserveringsmidler (parabener) tal med apoteket, der er mange gode muligheder.
Med hensyn til fisk og æg, så er det jo også noget man kan være allergisk overfor. Man ved at børneeksem er arveligt og derudover mener man også at der er forskellige faktorer i miljøet som spiller ind. Men man ved også at allergi ikke er årsag til børneeksem, men allergi kan forværre eller vedligeholde eksemet...
Man skal således ikke sætte sit barn på speciel diæt og man kan ikke sige at børn med børneksem ikke skal have fisk og æg. Det er fuldstændig individuelt om visse fødevarer påvirker barnets eksemudbrud og oplever man dette, oplever man at visse fødevarer gør eksemen værre, så skal man naturligvis holde lidt igen med netop disse. Som regel vil man kunne se at eksemen blusser op kort tid efter at barnet har indtaget en bestemt fødevare og barnet vil ofte også få andre symptomer som ondt i maven, diarre eller opkastning. Nogle børn får også høfeber lignende symptomer med kløe og hævelse i øjne, hals osv.
Problemet er dog at man jo ikke finder ud af det før man har forsøgt at give den pågældende fødevare og derfor er du nødt til at tilbyde din dreng en sund og varieret kost ligesom I andre ville spise. Hvis man har mistanke om en fødevareallergi, så skal lægen altid medinddrages for at stille denne diagnose.
Det vil være en rigtig god idé at I stopper med flasken, men den alder jeres dreng har nu. Jeg ser ingen problemer i at stoppe fra den ene dag til den anden og jo ældre han bliver jo sværere bliver det at komme væk fra flasken. I stedet kan han få en kop mælk, en banan og en godnathistorie inden han skal sove.
Flasken stopper automatisk, når flaskesutterne skal skiftes ud og er blevet gamle. Tag ham med i den proces, vis ham at sutterne er gamle og lad ham være med til at smide dem ud. Og lad være med at købe nye flaskesutter! Når han så beder om flasken om aftenen, så husk ham på at de er smidt ud og tilbyd så alternativet - mælk af kop og godnathistorie. Han er for gammel til sutteflaske nu. Det påvirker hans indtag af rigtigt mad, det påvirker nattesøvnen både hos ham og jer og det påvirker også hans tænder at få mælk i flaske om natten.
Han er og bliver som sagt mere og mere bevidst og hvis I ikke stopper nu, så bliver det ikke lettere at få nye vaner og rutiner indført...
Når han vågner om natten, så kan han få en tår vand, han kan beroliges og puttes igen og hjælpes med at sove videre. Han har en alder nu hvor det er helt naturligt at børn vågner af en drøm. Han begynder at få lidt mere farefornemmelse, verden er stor og han drømmer mere - nogle børn får ligefrem lidt mareridt lignende drømme netop i denne alder. Derfor er det vigtigt at berolige og betrygge ham i at I er der og at han roligt kan lægge sig til at sove igen. Netop det at få en tår vand kan hjælpe ham til at holde sig lidt til virkeligheden og bagefter så atter falde til ro.
Når han skal sove om aftenen, så skal I på samme måde betrygge ham i at I er der og passer på ham. Hvis han ser det som underholdning at du er der og tror det er leg, så er det fornuftigt at gå. Hvis han derimod virker bange, klynger sig til dig osv. så vil det være bedre at blive hos ham, holde ham i hånden så han trygt lægger sig til at sove.
En mellemting kan være at du tager noget strygetøj eller noget andet arbejde med op på eller i nærheden af hans værelse. Så er du der, er til stede, kan berolige ham med din stemme "mor er lige her, læg du dig ned, du skal sove nu" - uden at du sidder hos ham direkte. Netop det at han selv lægger sig ned kan være vigtigt i forhold til at lære ham at sove i sin egen seng.
Det er dejligt at I gerne vil have et barn mere:o) Der er mange ting som spiller ind på sædkvalitet og fertilitet generelt, men influenza er ikke nogen hindring for at I skal forsøge. Det påvirker ikke barnet at en af jer forældre har influenza, så der er ikke andet at gøre, end at forsøge - gå i seng sammen regelmæssigt og se om ikke det så snart giver en positiv test... - krydser fingre for jer:o)
I forhold til graviditet og forebyggelse af allergi hos barnet i maven og hos det lille barn, så er der her også mange ting som spiller ind. Nogle af de vigtigste ting er:
- Undgå tobaksrøg - både aktiv og passiv rygning.
- Gå ikke på diæt, men spist sundt efter de gængse kostråd og sørg også for at få motion.
- Sørg for at have et godt indeklima.
- Vær opmærksom på husdyr. For at forebygge allergi over for dyr, bør pelsdyr undgås i boligen det første leveår.
- For at forebygge husstøvmideallergi bør barnet have en ny madras samt ren dyne og pude. Dyne, pude, krammedyr m.m. vaskes ved 60 grader hver 3. måned. Rullemadras vaskes ved 60 grader 6-12 gange årligt og sengelinned vaskes hver 14. dag.
- Ved behov for anden mælk end modermælk i de første levedøgn tilbydes barnet højt hydrolyseret modermælkserstatning.
- Barnet bør ammes de første 6 måneder og gerne længere. Kan moderen ikke amme, gives der højt hydrolyseret modermælkserstatning i de første 4 måneder.
- For at forebygge cøliaki bør barnet få grød lavet med ris, majs, hirse og boghvede, hvis der er behov for at tilbyde grød inden barnet er 6 måneder gammelt.
Der er så vidt jeg ved ikke tale om at man som gravid skal holde sig fra bestemte fødevarer, men derimod tale om at man skal sørge for at spise så sundt som muligt, når man er gravid.
Jeg håber at ovenstående giver dig svar på alle dine spørgsmål, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske