Brev:
Tommelfinger
26. februar 2004
Alder:
2 år, 9 mdr.
Tommelfinger
Jeg har en dejlig datter på 2 3/4 år. Hun har aldrig brugt sut men bruger i stedet sin tommelfinger.
Det har jeg egentlig haft det OK med - indtil nu. Hun bruger den mest, når hun er træt og selvfølgelig når hun skal falde i søvn. De sidste måneder er hun dog begyndt at bruge den mere - noget mere, jeg tolker det lidt som en dårlig vane. F.eks skal hun gå fra stuen og til sit værelse, så skal "totten" lige en tur i munden.
Ser hun TV, foregår det også med "totten" i munden.
Jeg vil gerne have hende vendt af med det, inden hun skal i børnehave - pga. evt. drillerier, men allermest fordi begge hendes tommelfingre er ildrøde og huden helt ru. Jeg prøver at forklare hende, at fingrene ikke kan blive ved med at holde til det, og at der til sidst kan gå hul på huden og så vil det begynde at svide. Det forstår hun ikke helt.
Det skal nævnes, at hun for 3 1/2 måned siden er blevet storesøster. Det er sikkert i den forbindelse, at hun er begyndt at bruge "totten" mere, men jeg synes ikke, det bør blive ved at have indflydelse.
Hvad er det lige jeg skal gøre?