Tommelfinger

26. februar 2004

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

Tommelfinger

Jeg har en dejlig datter på 2 3/4 år. Hun har aldrig brugt sut men bruger i stedet sin tommelfinger.

Det har jeg egentlig haft det OK med - indtil nu. Hun bruger den mest, når hun er træt og selvfølgelig når hun skal falde i søvn. De sidste måneder er hun dog begyndt at bruge den mere - noget mere, jeg tolker det lidt som en dårlig vane. F.eks skal hun gå fra stuen og til sit værelse, så skal "totten" lige en tur i munden.

Ser hun TV, foregår det også med "totten" i munden.
Jeg vil gerne have hende vendt af med det, inden ...

Annonce

... hun skal i børnehave - pga. evt. drillerier, men allermest fordi begge hendes tommelfingre er ildrøde og huden helt ru. Jeg prøver at forklare hende, at fingrene ikke kan blive ved med at holde til det, og at der til sidst kan gå hul på huden og så vil det begynde at svide. Det forstår hun ikke helt.

Det skal nævnes, at hun for 3 1/2 måned siden er blevet storesøster. Det er sikkert i den forbindelse, at hun er begyndt at bruge "totten" mere, men jeg synes ikke, det bør blive ved at have indflydelse.

Hvad er det lige jeg skal gøre?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre