Aftenuro, luft i maven, vil ikke sove

9. januar 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Aftenuro, luft i maven, vil ikke sove

Hej

Jeg har en søn, tobias på 6 1/2 uge, en stor dreng 6020g 62cm, (4500g, 55cm, da han blev født)

Vi vågner ved 7.00-8.00 tiden. Han blir skiftet, får noget at spise og så er han faktisk kaffeklar igen.

Han sover godt om dagen, 2-3 timer af gangen over 3 gange.
Hans sidste opvågning er ved 15-16-17 tiden afhængig af hvor længe han sover. Jeg syntes at han er vågen meget kort tid, nogen gange mindre end 1 time. Jeg putter ham jo ud fra at jeg kan se at han blir døsig imens han spiser nærmest sover, eller er utilfreds, gnider sig i ansigtet, gaber meget. Så får han hans sut og stofble (hyggeklud) og så kan jeg mere eller mindre ligge ham i barnevognen uden problemer. Og hvis han brokker sig, så går det over når jeg begynder at køre.

Nogen gange er han vågen når han ligger der og falder så i søvn og andre gange sover han ligeså snart han rammer madrassen.

Skal jeg prøve at aktivere ham noget mere, holde ham lidt hen???

Når så han har sovet den sidste eftermiddagslur, så er han meget vågen. Ja faktisk helt til vi skal i seng kl 22.00 hvor han blir ammet i sengen, i mørke og kan ligges i liften og sove. Han kan nogen gange powernappe ved 18-19 tiden, men det er ikke altid. Og kun 30-45 min.

Når han begynder at virke træt, prøver vi så at få ham puttet. Men ingenting virker som regel. Han vil ikke sove på armen, i liften eller andre steder, han falder hen på armen, men vågner så op igen og brokker sig. Vi prøver at bare ligge ham i liften, gå hen hvor det er mørkt, synge og alt mulig. Så prøver jeg at give ham noget at spise, selvom det måske ikke engang er en time siden sidst. Og så er han glad og tilfreds og smiler. Men så går der kun 30 min, så er han gal igen. Og til sidst, angriber han nærmest mine bryster nogen gange og slipper ildrød i hovedet, ...

Annonce

... og gal, trækker benene op under sig, blir en flitsbue, som regel sidst på aften, også selvom jeg syntes mælken sprøjter ind i munden på ham, o.s.v.

Men behøver det betyde maveproblemer??? Kan det ikke være fordi han er gal over at der ikke er nok i brysterne???

Det er det samme hver aften, på samme tidspunkt, og han er som regel godt sur ved 20 tiden, er det fordi han vil spise hele tiden at jeg ikke når at producere. Men han tager jo fint på.

Jeg skifter fra bryst til bryst, også i løbet af dagen.
Har ikke været så god til tror jeg at lade ham ligge længe nok, fordi jeg lader ham få det andet når han har slippet det første et par gange.

Når han så sover for natten kl 22.00, kan han godt sove til kl 03-04, så får han noget at spise og hurtigt bøvsning, og ned i liften, sover til 06 tiden, samme procedure, sover til 7-8 tiden. Sover meget uroligt. Roder rundt, sparker dynen af, grynter, fægter med armene o.s.v. Har svært ved at vurdere om han sover, men tager ham ikke op før han brokker sig.

Min sundhedsplejeske har ikke på noget tidspunkt sagt at det er på grund af for lidt mad om aften. Men giver mig ret i at han har nogle mavekneb.

Var på et tidspunkt i tvivl om det var kolik. Men det er vi heldigvis kommet væk fra. Han har bare meget luft i maven.

Jeg har ikke en mødregruppe endnu, den starter først her d. 16. Det er jeg meget ked af, da jeg ikke kender nogen med spædbørn og syntes ikke min sundhedsplejerske er fyldestgørende. Jeg er ikke beroliget når hun har været her. Hun siger bare "det er normalt og det går væk igen, ved 2-3 måneders alderen.

Det skal til slut siges at det hele startede ved 3-4 ugers alderen.

Håber ikke du blir træt af denne lange forklaring. Tak på forhånd for din hjælp.

Med venlig hilsen

En frustreret mor
Ann

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.