Svar: Aftenuro, luft i maven, vil ikke sove

9. januar 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Ann

Det lyder umiddelbart som om at du har masser af mælk og jeg tror bestemt ikke at din lille dreng græder og er frustreret om aftenen, fordi han ingen mælk får, snarere tvært imod. Jeg tror faktisk han protesterer lidt fordi han får det meget hurtigt og når han så er træt og mæt af indtryk og derfor ikke har helt så meget overskud, ja så skal der ikke så meget til, så bliver han ked af det.

Det lyder som om at du gør det rigtig godt. Du er meget opmærksom på hvornår han viser træthedstegn og du sørger for at putte ham i løbet af dagen, hvor efter han også sover nogle rigtigt gode lure. Han er stadig så lille at han skal have lov til at selvregulere sin søvn og sit behov for mælk og det gør han. Det er således helt normalt at han er meget vågen om aftenen og sover mere om dagen. Samtidig gør det at han spiser hyppigt om aftenen også, at han fylder sig godt op til natten og at I således får en mere sammenhængende nattesøvn. Det er rigtig fint, når han ikke er ældre end han er.

Det er rigtig godt at du er blevet opmærksom på at han skal spise godt i bund, når du tilbyder ham brystet. Du kan forsøge at tilbyde ham den ene side og hvis ...

Annonce

... han så slipper inden du mener han er helt færdig, så i stedet for at give ham modsatte side, så læg ham til samme bryst igen, men læg ham til i tvillingestilling. Når han så er færdig der, så skifter du ham, tilbyder ham modsatte side og derefter kan han så få en sut og blive puttet.

Hvis han spiser lidt fra den ene side og lidt fra den anden, så kan han godt få mavekneb.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du kan godt forsøge om han kan holde sig lidt mere vågen om dagen og du skal naturligvis pludre med ham og aktivere ham lidt, men som sagt, så lyder det som om at han godt kan regulere det. Hvis du oplever at han bliver meget urolig og ked af det om aftenen, så kan du evt. gøre det at du lægger dig med ham og ammer ham liggende. Det kan også være at han ikke har behov for mælk lige der, men i stedet vil have glæde af at ligge på fars mave og brystkasse med en sut i munden:o) Far lugter jo ikke af mælk og derfor falder han måske bedre til ro hos far, hvor han hos dig tror han skal spise hele tiden...:o) Far skal ikke sove med ham på maven, men det kan være hyggeligt for de to at ligge sammen om aftenen.

Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt på vej, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder