Svar: Aftenuro, luft i maven, vil ikke sove
9. januar 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Ann
Det lyder umiddelbart som om at du har masser af mælk og jeg tror bestemt ikke at din lille dreng græder og er frustreret om aftenen, fordi han ingen mælk får, snarere tvært imod. Jeg tror faktisk han protesterer lidt fordi han får det meget hurtigt og når han så er træt og mæt af indtryk og derfor ikke har helt så meget overskud, ja så skal der ikke så meget til, så bliver han ked af det.
Det lyder som om at du gør det rigtig godt. Du er meget opmærksom på hvornår han viser træthedstegn og du sørger for at putte ham i løbet af dagen, hvor efter han også sover nogle rigtigt gode lure. Han er stadig så lille at han skal have lov til at selvregulere sin søvn og sit behov for mælk og det gør han. Det er således helt normalt at han er meget vågen om aftenen og sover mere om dagen. Samtidig gør det at han spiser hyppigt om aftenen også, at han fylder sig godt op til natten og at I således får en mere sammenhængende nattesøvn. Det er rigtig fint, når han ikke er ældre end han er.
Det er rigtig godt at du er blevet opmærksom på at han skal spise godt i bund, når du tilbyder ham brystet. Du kan forsøge at tilbyde ham den ene side og hvis han så slipper inden du mener han er helt færdig, så i stedet for at give ham modsatte side, så læg ham til samme bryst igen, men læg ham til i tvillingestilling. Når han så er færdig der, så skifter du ham, tilbyder ham modsatte side og derefter kan han så få en sut og blive puttet.
Hvis han spiser lidt fra den ene side og lidt fra den anden, så kan han godt få mavekneb.
Du kan godt forsøge om han kan holde sig lidt mere vågen om dagen og du skal naturligvis pludre med ham og aktivere ham lidt, men som sagt, så lyder det som om at han godt kan regulere det. Hvis du oplever at han bliver meget urolig og ked af det om aftenen, så kan du evt. gøre det at du lægger dig med ham og ammer ham liggende. Det kan også være at han ikke har behov for mælk lige der, men i stedet vil have glæde af at ligge på fars mave og brystkasse med en sut i munden:o) Far lugter jo ikke af mælk og derfor falder han måske bedre til ro hos far, hvor han hos dig tror han skal spise hele tiden...:o) Far skal ikke sove med ham på maven, men det kan være hyggeligt for de to at ligge sammen om aftenen.
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske