Skift af vuggestue - 2 år, 1 mdr.

10. august 2007

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

Skift af vuggestue - 2 år, 1 mdr.

Kære Sundhedsplejerske

Min mand og og jeg er sammen med vores søn på 2 år flyttet. Vores søn går i en vuggestue, som vi er meget glade for. Vi har mulighed for at lade ham blive gående til, han skal i børnehave om knap et år. Vi har dog besluttet at lade ham skifte til en institution i nærheden af vores nye hjem, da vi er bekymret for den ekstra transporttid ved at lade ham blive gående i vuggestuen. Nu er jeg dog blevet meget i tvivl om denne beslutning.

Den nye institution er en integreret institution, hvor børnene er delt op i 0-2 år, 2-5 år og 5-6 år. Dermed skal vores søn ikke skifte gruppe før han er 5 år, hvilket er en klar fordel. Ulempen ved skiftet er:

1. Han er meget tryg i vuggestuen. Han er nu blandt de ældste, og har især to andre drenge, som han har meget glæde af. Efter at de store børn er gået ud, har han - i følge pædagogerne - udviklet sig og fører an med at lave sjov. Pædagogerne i vuggestuen prøver at få ham til at blive med disse begrundelser og siger samtidig at han har en positiv effekt på resten af gruppen, da han er harmonisk og sjældent starter konflikter eller lader sig gå på af modgang. Vi har en fornemmelse af at han godt kan klare skiftet (hvilket pædagogerne også siger), da han er en social dreng. Men samtidig er han jo meget tryg, hvor han går nu.

2. I den nye institution vil der i hans gruppe ikke være drenge på hans alder, men to piger som er jævnaldrende. Resten af børnene, hvoraf de fleste er piger, er 3 år og nogle få 4 år (vores søn er fysisk stor af sin alder og kan mange ting motorisk, hvilket måske kan gøre det lettere med de store børn, men psykisk er han selvfølgelig som ...

Annonce

... en to-årig). Desuden er nomeringen af pædagoger meget dårligere, da det er en integreret institution.

3. Der er mange forskelle mellem vuggestuen og den integreret institution. Vores søn er vant til at komme ud hver dag og tit på længere gåture, hvilket han er rigtig glad for. Det gør de ikke i den nye institution. De har en stor legeplads, som de kommer fast på mellem halv et og to, men der sover vores søn middagslur. Nogle gange går de også på den om formiddagen, men altså ikke hver dag. De begrunder det med, at når de er indendørs kan de bedre stimulere børnene mm. Der er ikke så meget plads indendørs, som vores søn er vant til, og jeg tænker hvordan han skal få tonset rundt, som han er vant til. Men der kan selvfølgelig også være fordele i, at han lærer mere stille lege og er sammen med jævnaldrende piger.

4. Endelig er der spørgsmålet om hvornår det aldersmæssigt er bedst med skiftet. Nu hvor han er to år og hurtigt vil glemme vuggestuen. Eller når han er tre år og vil forstå prestigen i at komme i børnehave og samtidig får det ekstra år med tryghed men med mindre stimulation fra større børn.

Jeg er virkelig bekymret for at ødelægge det gode, vi har nu, og forcere et institutionsskift, som praktisk talt kan vente. Min fornemmelse er, at det ville være bedst for vores søn at blive gående, men at det vil give en noget mere besværlig hverdag - rent logistikmæssigt - hvilket kan give mindre glade forældre.

Jeg glæder mig til at høre dine overvejelser. Jeg har virkelig bruge for andre (og objektive) øjne, så vi snart kan få taget en beslutning (som ikke ligger mig søvnløs).

Mange sommerhilsner fra en bekymret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder