Brev:
Skift af vuggestue - 2 år, 1 mdr.
10. august 2007
Alder:
2 år, 1 mdr.
Skift af vuggestue - 2 år, 1 mdr.
Kære Sundhedsplejerske
Min mand og og jeg er sammen med vores søn på 2 år flyttet. Vores søn går i en vuggestue, som vi er meget glade for. Vi har mulighed for at lade ham blive gående til, han skal i børnehave om knap et år. Vi har dog besluttet at lade ham skifte til en institution i nærheden af vores nye hjem, da vi er bekymret for den ekstra transporttid ved at lade ham blive gående i vuggestuen. Nu er jeg dog blevet meget i tvivl om denne beslutning.
Den nye institution er en integreret institution, hvor børnene er delt op i 0-2 år, 2-5 år og 5-6 år. Dermed skal vores søn ikke skifte gruppe før han er 5 år, hvilket er en klar fordel. Ulempen ved skiftet er:
1. Han er meget tryg i vuggestuen. Han er nu blandt de ældste, og har især to andre drenge, som han har meget glæde af. Efter at de store børn er gået ud, har han - i følge pædagogerne - udviklet sig og fører an med at lave sjov. Pædagogerne i vuggestuen prøver at få ham til at blive med disse begrundelser og siger samtidig at han har en positiv effekt på resten af gruppen, da han er harmonisk og sjældent starter konflikter eller lader sig gå på af modgang. Vi har en fornemmelse af at han godt kan klare skiftet (hvilket pædagogerne også siger), da han er en social dreng. Men samtidig er han jo meget tryg, hvor han går nu.
2. I den nye institution vil der i hans gruppe ikke være drenge på hans alder, men to piger som er jævnaldrende. Resten af børnene, hvoraf de fleste er piger, er 3 år og nogle få 4 år (vores søn er fysisk stor af sin alder og kan mange ting motorisk, hvilket måske kan gøre det lettere med de store børn, men psykisk er han selvfølgelig som en to-årig). Desuden er nomeringen af pædagoger meget dårligere, da det er en integreret institution.
3. Der er mange forskelle mellem vuggestuen og den integreret institution. Vores søn er vant til at komme ud hver dag og tit på længere gåture, hvilket han er rigtig glad for. Det gør de ikke i den nye institution. De har en stor legeplads, som de kommer fast på mellem halv et og to, men der sover vores søn middagslur. Nogle gange går de også på den om formiddagen, men altså ikke hver dag. De begrunder det med, at når de er indendørs kan de bedre stimulere børnene mm. Der er ikke så meget plads indendørs, som vores søn er vant til, og jeg tænker hvordan han skal få tonset rundt, som han er vant til. Men der kan selvfølgelig også være fordele i, at han lærer mere stille lege og er sammen med jævnaldrende piger.
4. Endelig er der spørgsmålet om hvornår det aldersmæssigt er bedst med skiftet. Nu hvor han er to år og hurtigt vil glemme vuggestuen. Eller når han er tre år og vil forstå prestigen i at komme i børnehave og samtidig får det ekstra år med tryghed men med mindre stimulation fra større børn.
Jeg er virkelig bekymret for at ødelægge det gode, vi har nu, og forcere et institutionsskift, som praktisk talt kan vente. Min fornemmelse er, at det ville være bedst for vores søn at blive gående, men at det vil give en noget mere besværlig hverdag - rent logistikmæssigt - hvilket kan give mindre glade forældre.
Jeg glæder mig til at høre dine overvejelser. Jeg har virkelig bruge for andre (og objektive) øjne, så vi snart kan få taget en beslutning (som ikke ligger mig søvnløs).
Mange sommerhilsner fra en bekymret mor