Min datter på 16 mdr. skærer tænder

9. februar 2006

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Min datter på 16 mdr. skærer tænder

Kære Helen,

Min datter på snart 16 mdr. har det sidste stykke tid skåret tænder. Det lyder forfærdeligt, og vi er lidt i tvivl om, hvorfor hun gør det – og om hun kan ødelægge tænderne.

Vi har umiddelbart ikke kunne se nogen sammenhæng med at hun er sulten, og der er heller ikke andre indikationer på at hun er ved at få flere tænder – har 12 stk. Hun er dog MEGET glad for sin sut, og hvis vi ikke bevidst tager den fra hende i løbet af dagen, ville hun rende rundt med den hele tiden. Af hensyn til hendes sproglige udvikling, og for ikke at give hende nogle unødige dårlige vaner, har vi dog det princip, at hun kun får sutten, når hun er træt eller ked af det. Hun er så småt begyndt at sige nogle ...

Annonce

... ord, og pludrer meget, når ikke hun har sutten.

Efter hun er begyndt af skære tænder, spekulerer vi dog på, om det mon skyldes et meget stort suttebehov hos hende, som ikke stilles? Hun er jo efterhånden ved at være stor, og det er længe siden hun stoppede med både bryst og flaske (som hun selv valgt fra da hun var hhv. 7 og 11 mdr.) Når hun får sutten skærer hun ikke tænder, så det er jo en nem løsning, men synes du det er en god idé?

Det skal siges, at hun er en meget glad, udadvendt og tilpas pige med krudt i numsen. Hun sprang det første halve år tre vægtkurver op, men har fulgt den samme siden – og 7-9-13 har hun indtil nu ikke været syg udover lidt forkølelse.

Med venlig hilsen
Ditte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!