Brev:
Min datter på 16 mdr. skærer tænder
9. februar 2006
Alder:
16 mdr.
Min datter på 16 mdr. skærer tænder
Kære Helen,
Min datter på snart 16 mdr. har det sidste stykke tid skåret tænder. Det lyder forfærdeligt, og vi er lidt i tvivl om, hvorfor hun gør det – og om hun kan ødelægge tænderne.
Vi har umiddelbart ikke kunne se nogen sammenhæng med at hun er sulten, og der er heller ikke andre indikationer på at hun er ved at få flere tænder – har 12 stk. Hun er dog MEGET glad for sin sut, og hvis vi ikke bevidst tager den fra hende i løbet af dagen, ville hun rende rundt med den hele tiden. Af hensyn til hendes sproglige udvikling, og for ikke at give hende nogle unødige dårlige vaner, har vi dog det princip, at hun kun får sutten, når hun er træt eller ked af det. Hun er så småt begyndt at sige nogle ord, og pludrer meget, når ikke hun har sutten.
Efter hun er begyndt af skære tænder, spekulerer vi dog på, om det mon skyldes et meget stort suttebehov hos hende, som ikke stilles? Hun er jo efterhånden ved at være stor, og det er længe siden hun stoppede med både bryst og flaske (som hun selv valgt fra da hun var hhv. 7 og 11 mdr.) Når hun får sutten skærer hun ikke tænder, så det er jo en nem løsning, men synes du det er en god idé?
Det skal siges, at hun er en meget glad, udadvendt og tilpas pige med krudt i numsen. Hun sprang det første halve år tre vægtkurver op, men har fulgt den samme siden – og 7-9-13 har hun indtil nu ikke været syg udover lidt forkølelse.
Med venlig hilsen
Ditte