Brev:
Tænder vokser langsomt
16. november 2023
Alder:
20 mdr.
Tænder vokser langsomt
Kære Helen
Lige et lille spørgsmål herfra. H's tænder er kommet i en lidt spøjs rækkefølge, de kom først da han var 9-10 måneder, og så fik han 1 i undermunden og derefter 4 på en gang i overmunden. Så fik han først nr 2 i undermunden herefter og så gik der lang tid, før han fik flere tænder. For nogle måneder siden fik han så 4 kindtænder på én gang. Han mangler stadig de to i undermunden på hver side af fortænderne.
I den sidste måneds tid har jeg kunnet se netop de to tænder været lige ved at bryde frem - det er hårdt og helt hvidt - så jeg tænkte jo, at de snart kom ud, men det lader til at stå lidt stille.
Så har jeg tænkt over om tænder mon kan 'sidde fast', siden de vokser så langsomt, om de har svært ved at bryde i gennem? Lidt som voksnes visdomstænder kan sidde forkert og vokse forkert ud - Eller det er måske bare overtænkning? Vokser de mon bare meget langsomt?
Han er heldigvis for det meste ikke ret generet af tandfrembrud og kan sagtens sove for det, men han savler meget konstant. :)
Med venlig hilsen
Mor til H