Ulykkelig ved aflevering i vuggestue og mediepåvirkning

20. november 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Ulykkelig ved aflevering i vuggestue og mediepåvirkning

Kære Helen,

Min dreng (2,5 år) har aldrig været glad for at blive afleveret i vuggestue og jeg synes ikke det er blevet nemmere af at vi har skiftet vuggestue pga flytning for et halvt års tid siden.

Han har aldrig været nem at aflevere og nu hvor jeg er på barsel med lillesøster er det virkelig hårdt fordi jeg jo sådan set er hjemme. Jeg føler, jeg svigter ham ved at aflevere ham grædende.

Medierne drøner rundt i hovedet på mig med opråb som “der mangler hænder” “dit barn bliver ikke set og hørt”... Hvad nu hvis de vilkår ikke er optimale for min dreng. Børn er jo forskellige. Min store dreng ville for eksempel godt kunne fungere i det, men ham her er bare meget forsigtig og bliver hurtig utryg, hvis tingene er for voldsomme eller hvis han ikke bliver forberedt. Han er i en integreret institution, så det er lidt vilde forhold sommetider. Jeg gruer for, når han skal starte i den børnehave til marts.. åh..

Jeg har haft en ugentlige fridag med ham siden lillesøster kom til verdenen for fire måneder siden og han nyder det, så det fortsætter vi med. sommetider bliver det to dage. Han nyder sin lillesøster og jeg kan se at fridagene giver ham en god tæt relation med hende.

Jeg har gået med tanker om ...

Annonce

... at hjemmepasse, men vi kan kun gøre det i et års tid pga økonomien og så skal han ud i det igen, og nu i en anden institution, da vi jo melder han ud af den gamle. Er også nervøs for hans sociale liv, hvis jeg hjemmepasser, da jeg jo også har lillesøster og derfor måske ikke drøner rundt i legegrupper.

Vi er i fin kontakt med pædagogerne og de kan godt se vores tanker omkring at han måske føler det lidt overvældende.

Jeg har haft ham hjemme i en uge i sidste uge for at prøve det af. Han nød det, men sagde et par gange i løbet af ugen, at han gerne ville i vuggestue. Det er vel også et godt tegn. Pædagogerne siger at han har det godt og han har en god ven. De skal følges i børnehave.

Kan det præge ham negativt, gøre ham angst, hvis han bare ikke er robust nok til det her institutionsliv?

Frygten er jo også, at selvom han ikke går og græder, at han alligevel går rundt med for meget utryghed/savn eller noget andet som pædagogerne ikke ser.

Jeg tror bare det bekymre mig, at vi aldrig rigtig kommer over på den anden side, hvor det er ok at blive afleveret. Efter en ferie er der logisk sværere, men burde det ikke blive nemmere efterhånden og hvad skal jeg evt. holde øje med.

Bedste hilsner
Nanna

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.