Dagpleje start - 13 mdr.

16. juni 2015

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Dagpleje start - 13 mdr.

Hej Helen.

Jeg har en datter på 13 måneder. Den 1. maj startede hun i vuggestue, men efter meget få dage måtte vi konstatere at vi var rigtig kede af den institution hun var endt i, samtidig med at vi havde en helt ulykkelige lille pige. Hun er en lidt følsom og forsigtig pige. Kort tid efter hendes start blev hun syg i en hel uge og vi tog en hurtig beslutning om at rykke hende fra vuggestuen og til en dagpleje. Min mand tog en uge fri med hende og så brugte jeg en uges tid på at køre hende ind hos hendes nye dagplejemor. Og det er bare helt fantastisk.

Min pige er så glad for at være der! Hun leger og snakker hele dagen. Hun sover der. Og hun er så glad når hun bliver hentet om eftermiddagen. Hun vil dog hverken spise eller drikke noget som helst hele dagen! Det skal siges at det er meget typisk for hende, da dette også har været tilfældet de første gange hun er blevet passer hos familie medlemmer. Hun nåede sammenlagt at være 6 dage alene i vuggestuen.

Det er nu tredje uge hun er i dagplejen. Hun har været vant til at blive passet af sin mormor og morfar og farmor. Det har hun altid godt kunne lide. Så alt i alt går det jo godt. Men vi mærker en meget tydelig reaktion herhjemme. Hun er umulig, hun græder ofte, er pjævset og ved ikke hvad hun vil. Sådan er hun det meste af dagen. Dog ikke når vi er ude. Det er meget atypisk for hende, da hun er en meget rolig og mild pige. Hun spiser heller ikke helt så meget herhjemme som sædvanlig.

Jeg er klar over at det nok er en reaktion på at blive hevet væk hjemmefra og så blive anbragt ude en hel dag. Hun er i ...

Annonce

... dagplejen fra mellem 7.15 - 8.30 om morgenen (alt efter mine mødetider) til kl. 15. Hun er gået fra to lure til en lur om dagen. Men går så tidligere i seng om aftenen, men står også væsentlig tidligere op om morgenen. Så hele hendes rytme er også ved at blive ændret. Hun sover fra kl. 19 til mellem kl. 6-7. Og cirka to timer til middag. Hun virker, naturligt nok, træt.

Dagplejen vil gerne putte hende om formiddagen, men vores pige vil hellere lege med. Hun har altid været meget opmærksom og meget nysgerrig. Hun får desværre stadig flaske om natten. Men så længe hun ikke får mad i løbet af dagen, virker det helt umuligt at tage flaskerne fra hende. Og tænker at det vil være en forvirring for hende oven i alt det nye? Hun får to flasker om natten, men vil gerne (når vi er hjemme) spise masser af mad om dagen alligevel. Tænker at tage dem fra hende når hun har fået en ordentlig hverdagsrytme?

Vi trøster hende, krammer hende ekstra og leger med hende. Hun elsker når vi alle tre bare er på gulvet sammen. Men i en travl hverdag er der jo også madlavning, rengøring osv. Og med en lille pige der ikke vil acceptere det, er det somme tider svært. Jeg ved at hun er i en form for seperationsfase, men hvad kan vi gøre for at gøre vores lille piges hverdag lettere? Og vores?

Nu har vi meget snart tre ugers sommerferie sammen, hvilket bliver så dejligt. Kan du give os gode råd og værktøjer til at hjælpe vores pige og os? Vi overvejer samtidig at tage til en fyseterapeut med hende, for at være helt sikre på at hun er helt okay i sin krop?

På forhånd tak!

De bedste hilsner
Sandra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.