Brev:
Barn nr 2 og parforhold
1. juni 2014
Alder:
2 år, 6 mdr.
Barn nr 2 og parforhold
Kære Helen
Mange tak for dit sidste svar som handlede om overvejelser ift at få barn nr to contra overskud i parforholdet.
Jeg har altid været rigtig glad for dine svar, det sidste her sætter jeg også stor pris på - du skriver altid så engageret og uddybende - men jeg har virkelig måttet gå og tygge på det.
Har tænkt en del over, at det at "fravælge" at få barn nr. 2 virkelig er en stor sorg for mig. Jeg synes der er så tomt i huset med kun et barn, og som sagt, så kunne jeg også godt tænke mig at kunne give mit nuværende barn en søskend - og dermed forhåbentlig en masse gode oplevelser og bånd for livet - udover selvfølgelig også konflikter over legetøj og des lige.
Men samtidigt så er vores parforhold heller ikke helt som man kunne ønske. Vi snakker bare så dårligt sammen. Hverdagen går op i frustrationer og dårlig stemning. Jeg prøver at glatte ud og lægge låg på og få det bedste ud af det. I dag efter en forlænget weekend og lidt mere overskud, har jeg så prøvet at tage emnet "vores parforhold og hvordan vi kan forbedre det op", og det ender i at min kæreste bider af mig og konfliktoptrapper - den sidste bemærkning fra hans side er "Er der mere der er i vejen?". I stedet for at få opbygget vores forhold og nå til sundere strategier bliver jeg i stedet bare ked af det og tænker at det at flytte fra hinanden kun kan være et spørgsmål om tid. Jeg er selv skilsmissebarn, og jeg ønsker bare så meget at min søn ikke skal det samme igennem, men omvendt er det jo heller ikke ønskeligt at vokse op i et dysharmonisk hjem.
Er der noget vi kan gøre i vores parforhold? Jeg har hørt om at par i visse kommuner kan få rådgivning for at forebygge skilsmisse. Gælder det også ugifte? Min kæreste har altid været afvisende overfor parterapi, men jeg ved ikke om ikke han kunne tænke sig at give det en chance for vores søns skyld.
Med kærlig hilsner
En fortvivlet mor