Svar: Barn nr 2 og parforhold

1. juni 2014

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære søde du

Tak for dit brev :)

At få et barn mere løser ofte ikke problemer i parforholdet og det er rigtig vigtigt at du ikke tror, at det at få et barn mere naturligt vil bringe jer forældre tættere sammen og styrke jeres forhold…

Når man får et barn, så vil ens parforhold ændre sig - det bliver et arbejde at få familien til at fungere og I voksne vil naturligt have svært ved at finde tid til hinanden og svært ved at finde tid til jer selv. Og jeres overskud til dette bliver ikke større af at få endnu et barn, tværtimod. Det at være kærester træder i baggrunden og i stedet bliver det ofte "et arbejdsfællesskab".

Mange familier går fra hinanden. Skilsmisseprocenten er høj og især i de år, hvor børnene er små. Rigtig meget går op i planlægning, det går op i at få hverdagen til at fungere bedst muligt - og jeres sociale liv, jeres lyst til hinanden, de romantiske aftener eller ture i byen vil naturligt blive mindre. Når barnet bliver ældre, bedre kan passes, kan flere ting selv, så er der mulighed for at jeres kærlighed igen kan blomstre, men mens man har et lille barn, så er det rigtig svært.

Det betyder ikke at I ikke stadig elsker hinanden og gerne vil hinanden - men det betyder at I måske skal begynde at prioritere hinanden nu - netop fordi jeres dreng er blevet det ældre og jeres overskud derfor nu er større. Du nævner parterapi og det kan godt være at viser sig at være en idé hos jer, men måske er det ikke der, du skal starte. Din kæreste har ikke lyst til det, og måske skulle I i stedet prøve at prioritere hinanden mere i hverdagen. Det kunne være at I skulle planlægge at tage fri fra arbejde en dag, for at prioritere hinanden den ...

Annonce

... dag. I kunne også overveje at få et par gode venner til at passe jeres dreng eller måske få en sød barnepige, som kan komme en gang imellem og være hos ham, imens I forældre får mulighed for at være mere sammen som par og pleje hinanden og jeres forhold.

Du skriver "jeg synes det er så tomt i huset med kun et barn" - men måske er det slet ikke et barn mere du savner, men derimod nærheden med din mand? Du fortæller at jeres hverdag er præget af diskussioner og dårlig stemning. Det er hårdt, rigtig hårdt for jer alle tre. Husker I at røre ved hinanden, kysse, kramme, knuse - har I sex sammen? Det er rigtig vigtigt, at I prioriterer nærheden i hverdagen. Det at I rører ved hinanden, er fysisk sammen - både at have et godt sexliv og i hverdagen kysse, kramme, se på hinanden er meget vigtigt. Det giver jer en grundlæggende følelse af at I to hører sammen - og det gør naturligt at I vil tale bedre sammen, at I vil lytte bedre til hinanden, holde op med at bide af hinanden osv.

Så prøv at gennemtænke, hvad du kan gøre for at jeres parforhold bliver bedre. Måske kan du arrangere en pasning af jeres dreng og invitere din kæreste i byen, så han overraskes og naturligt bliver glad.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du kan godt søge vejledning og råd i kommunen, hvor I bor. Der er i jeres kommune forskellige tilbud, som du finder på kommunens hjemmeside. Der er anonym telefonisk rådgivning, der er også mulighed for at kontakte familierådgivningen. Her er ansat psykologer, famileterapeuter og familiepædagoger. Rådgivningen er til alle familier - og familier som ikke er gift :)

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Stort knus med på vejen fra mig til dig!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor