Svar: Barn nr 2 og parforhold
1. juni 2014
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære søde du
Tak for dit brev :)
At få et barn mere løser ofte ikke problemer i parforholdet og det er rigtig vigtigt at du ikke tror, at det at få et barn mere naturligt vil bringe jer forældre tættere sammen og styrke jeres forhold…
Når man får et barn, så vil ens parforhold ændre sig - det bliver et arbejde at få familien til at fungere og I voksne vil naturligt have svært ved at finde tid til hinanden og svært ved at finde tid til jer selv. Og jeres overskud til dette bliver ikke større af at få endnu et barn, tværtimod. Det at være kærester træder i baggrunden og i stedet bliver det ofte "et arbejdsfællesskab".
Mange familier går fra hinanden. Skilsmisseprocenten er høj og især i de år, hvor børnene er små. Rigtig meget går op i planlægning, det går op i at få hverdagen til at fungere bedst muligt - og jeres sociale liv, jeres lyst til hinanden, de romantiske aftener eller ture i byen vil naturligt blive mindre. Når barnet bliver ældre, bedre kan passes, kan flere ting selv, så er der mulighed for at jeres kærlighed igen kan blomstre, men mens man har et lille barn, så er det rigtig svært.
Det betyder ikke at I ikke stadig elsker hinanden og gerne vil hinanden - men det betyder at I måske skal begynde at prioritere hinanden nu - netop fordi jeres dreng er blevet det ældre og jeres overskud derfor nu er større. Du nævner parterapi og det kan godt være at viser sig at være en idé hos jer, men måske er det ikke der, du skal starte. Din kæreste har ikke lyst til det, og måske skulle I i stedet prøve at prioritere hinanden mere i hverdagen. Det kunne være at I skulle planlægge at tage fri fra arbejde en dag, for at prioritere hinanden den dag. I kunne også overveje at få et par gode venner til at passe jeres dreng eller måske få en sød barnepige, som kan komme en gang imellem og være hos ham, imens I forældre får mulighed for at være mere sammen som par og pleje hinanden og jeres forhold.
Du skriver "jeg synes det er så tomt i huset med kun et barn" - men måske er det slet ikke et barn mere du savner, men derimod nærheden med din mand? Du fortæller at jeres hverdag er præget af diskussioner og dårlig stemning. Det er hårdt, rigtig hårdt for jer alle tre. Husker I at røre ved hinanden, kysse, kramme, knuse - har I sex sammen? Det er rigtig vigtigt, at I prioriterer nærheden i hverdagen. Det at I rører ved hinanden, er fysisk sammen - både at have et godt sexliv og i hverdagen kysse, kramme, se på hinanden er meget vigtigt. Det giver jer en grundlæggende følelse af at I to hører sammen - og det gør naturligt at I vil tale bedre sammen, at I vil lytte bedre til hinanden, holde op med at bide af hinanden osv.
Så prøv at gennemtænke, hvad du kan gøre for at jeres parforhold bliver bedre. Måske kan du arrangere en pasning af jeres dreng og invitere din kæreste i byen, så han overraskes og naturligt bliver glad.
Du kan godt søge vejledning og råd i kommunen, hvor I bor. Der er i jeres kommune forskellige tilbud, som du finder på kommunens hjemmeside. Der er anonym telefonisk rådgivning, der er også mulighed for at kontakte familierådgivningen. Her er ansat psykologer, famileterapeuter og familiepædagoger. Rådgivningen er til alle familier - og familier som ikke er gift :)
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Stort knus med på vejen fra mig til dig!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske