Brev:
Juniordyne, rejseseng, kravle mv.
22. februar 2009
Alder:
10 mdr.
Juniordyne, rejseseng, kravle mv.
Kære Helen
Jeg har flere ting jeg er i tvivl om. Som jeg håber du kan hjælpe mig med.
Anna sover med Juniordyne i sin junoseng der er sengerand ved hovedgærdet men hun mosler rundt så hun ligger oftest i fodenden helt krøllet sammen eller på maven uden dyne. Jeg er inde og putte hende flere gange om natten, men at dømme efter "mosle sparke på siden af sengen lydene" ryger dynen af igen med det samme. Hun vågner ikke. Hun sover i natdragt med fødder med body under. Skal hun hellere sove i en voksipose så hun ikke bliver kold? Skal jeg købe en tynd madras og ligge rundt i kanten, da hun banker hoved etc. Ind i kanten.
Jeg har læst at du har anbefalet ”telt rejsesengen” syntes den ser handy ud da vi skal til Frankrig/Spanien til sommer. Men er den stabil? (Kan jeg godt købe den store model så hun kan vokse lidt i den). Det jeg mener er når Anna maser rundt om hun så ender med at få den vippet rundt.
Anna er vokset ud af liften. Så jeg mangler et sted at putte hende når vi er hos familie/venner. Er teltet så sagen at tage med eller er en voksipose bedre? Hvis voksiposen er sagen kan jeg så ligge hende i den op i en voksen seng eller er der så risiko for hun kan falde ned ? Syntes ikke det virker så rart at ligge Anna på gulvet i den.
Anna er mægtig glad og er begyndt og klappe sige hej hej a det, og rejse sig op i ting, men jeg syntes ikke rigtig hun kravler hun kryber derud af i fuld fart og så står hun i kravle stilling når hun for øje på noget spændende. For så at klappe sammen til krybe stilling igen. Skal jeg gøre noget for at hjælpe hende med at kravle eller kommer det af sig selv?
Der er fuld drøn på Anna fra 8-20:30/21 afbrudt af 2½ times formiddagslur. Men ellers er det hen og rykke i vaser, slikke på stikkontakter, rejse sig op i kurve, sofaborde etc. Jeg læser for hende og går lidt rundt med hende, hvor hun går og holder mig i hænderne og så hygger vi på tæppe med hendes legesager bygge tårne etc. Og går tur og synger klappe klappe kage etc. Men jeg ved ikke rigtig om der sker nok for hende på en dag?
Jeg er også i tvivl om hendes kost om den er varieret/ sund nok. Hun er begyndt at spise alt så det er skønt. På nær grønsager der står det altså sløjt til. Hun kan ikke lide grønsagsmos af nogen slags. Men hun er glad for dampet frisk spinat, ærter og grønsager når de har været i noget tomat som ossobuco tilbehør. Men det blive så ikke til så mange grønsager. Jeg har prøvet og skære det ud i små stykker og koge det. Men på nær ærter vil hun ikke spise det. Hvis det ikke har kogt sammen med kød/tomat
Hun for 2 flasker mme på 220 mm om dagen men drikker oftest kun halvdelen. Og så for hun 1 flaske vælling på 240 mm hvor hun også kun drikker ca. halvdelen. Jeg læste at babyer på Anna´s alder skal have 800-900 mm mme om dagen men det for Anna langt fra hun drikker lidt sødmælk og vand udover det.
Hun for 1 gang grød med mos til morgenmad efterfulgt af 2/3 stykker frugt, hun er helt vild med frugt og så mme.
Til frokost er hun ikke så sulten der for hun en ostehaps og et stykke rugbrød med sildepostej eller leverpostej eller lignende, lidt a 38 og lidt ærter/frugt eller agurk.
Hun for så en flaske mme om eftermiddagen.
Og så for hun lidt grød igen ved 17 tiden.
Og så spiser hun aftensmad sammen med os ved 18:30 19 tiden hvor hun for det vi spiser og så for hun vælling ved 20 tiden.
Er ostehapser for fedt? Skal jeg hellere give hende noget andet ost? Hun for det alligevel skåret ud i små happer, da hun ellers propper den hele i munden og er ved at blive kvalt.
Anna har fået 2 tænder i undermunden i julen. Hvor jeg også stoppede med at amme. Men vi har et hyr med at få lov til at børste dem. Den første måned gik det super fint. Men nu kan jeg simpelthen ikke få lov. Hun lukker munden i som en østers og sætter tungen i vejen eller bider fast i tandbørsten. Så det ender med at Lars må holde og jeg må holde hende i benlås og sætte en finger imellem men stadigvæk syntes jeg ikke de bliver børstet grundigt nok. Jeg giver hende selv en tandbørste hun kan få lov at sidde med. Men det duer ikke rigtig. Jeg er ked af jeg skal holde sådan fast i hende for at børste tænderne. Og tit kan jeg slet ikke komme til.
Har læst man kan prøve foran et spejl, men vi har ikke rigtig noget hvor jeg kan sidde med hende foran når hun bakser sådan rundt.
Kærlig hilsen
Lene