Svar: Juniordyne, rejseseng, kravle mv.

22. februar 2009

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Lene

Anna må være omkring 10 måneder nu og det lyder som om at det går rigtig godt hos jer, dejligt!

Jeg vil forsøge at besvare dine spørgsmål så godt jeg kan, i den rækkefølge de kommer:o)

I forhold til hendes alder, så synes jeg det lyder godt at hun puttes i sin egen seng, med en dyne. Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke juniordyne før 1 års alderen på grund af risikoen for overophedning, men så mobil, som Anna er, så lyder det jo ikke som om at hun har svært ved at få dynen af sig, når og hvis hun får det lidt for varmt og derfor lyder det umiddelbart helt okay og normalt, at hun sparker dynen af sig flere gange i løbet af natten.

Hun har også en stor motorisk uro i kroppen, selvom hun endnu ikke kravler, så bruger hun sig selv rigtig meget fysisk og det gør hun både når hun er vågen, men også når hun sover. Hun får sig lagt i stillinger som hun ikke helt mestrer at komme væk fra og det er helt naturligt at hun også af den grund får sparket dynen af igen og igen.

Sålænge hun sover med natdragt med fødder og en body og du således sørger forat hun ikke fryser, når dynen sparkes af, så må det være sådan. Jeg synes ikke hun med den alder hun har, skal puttes i voksipose. Hun har brug for netop at kunne vende og dreje sig og finde en stilling som er rar at sove videre i ...

Hvis hun banker hovedet meget mod tremmerne, så kan du godt købe en sengerend, som beskytter lidt så hun ikke slår sig. Det er dog en fase, det går over igen, så køb ikke en alt for dyr model, det kan ikke svare sig :o)

Rejsesengen som du nævner produceres af det hollandske firma Deryan.nl og du skal være opmærksom på at der findes flere modeller og størrelser. Nogle er "Travel-Cot Peuter Luxe
130x70x65cm" andre "Travel-Cot Baby Luxe 120x65x55cm" hvilket naturligvis har betydning for hvor længe barnet kan bruge den. Den mindste til ca 2 år skriver producenten - den største til 3-4 år.

Du skal naturligvis vurdere, hvordan Anna vil have det med at sove i sådan en hule, som denne type seng er, når hun nu er 10 måneder og ikke har gjort det tidligere ... Hvis du tror hun vil føle større tryghed ved det, så er det fint, men hvis du tror hun vil føle sig urolig, så er en almindelig åben rejseseng nok bedre. Disse fås også i sammenklappelige udgaver i rejsetasker, de vejer naturligvis mere men barnet ligger her i en rigtig seng, som i en tremmeseng ... Smag og behag.

Hvis du har en voksipose allerede, så kan du naturligvis sagtens bruge den, men at købe en voksipose nu og med det formål at bruge den som rejseseng, det ville jeg nok ikke gøre ... Igen, hvis hun ikke er vant til at sove i den, så vil en rigtig ...

Annonce

... seng, følelsen af at blive puttet i noget hun kender og kan forholde sig til nok være bedre.

Med hensyn til at kravle, så må du gerne hjælpe hende op på alle fire og hjælpe hende med at rykke frem og tilbage. Det er fra vippende stilling at hun lærer at kravle rigtigt. Det er også en god idé, at give hende et par bukser med ruskindslapper på knæene, hvis hun har svært ved at stå fast fordi I f.eks. har glatte trægulve - derfor kan det også hjælpe nogle gange at øve kravleteknik hos nogen med væg til vægtæpper :o) Du kan måske finde et par røde ruskindshjerter du kan sy på knæene, det er lidt mere feminint ...

I forhold til aktiviteter og lege, så lyder det som om at hverdagen fungerer fint for jer begge. Savner du lidt adspredelse, så kan en tur på biblioteket nogle gange være en idé. Her kan man møde andre mødre og børn og der er ofte også legestuer på de lokale biblioteker.

Ideer til leg og legetøj for et barn på ca 10 måneder kan være bolde i forskellige størrelser, f.eks. en stor og let badebol, balloner (pas på hvis de springer), bygge bægre, puttekasser, store klodser, store kasser, bøtter osv. til at komme ting i igen og igen, telefon, snurretop, vogn der kan skubbes, musik og sang, ting til badet, gynge osv.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til kost og variation, så må du forsøge så meget som muligt at variere i løbet af dagen. Hun kan således sagtens få både kød, fisk, brød, grøntsager, ris, pasta og lignende både til frokost og aften og på den måde kan man være heldig at der glider lidt mere ned af disse fødevarer. giv det lidt tid og hold fast i at det vigtigste lige nu er lysten til at smage og spise, mere end hvor meget der lige glider ned af det ene og det andet.

Med hensyn til mælkebehov, så anbefales det at børn i 9-12 måneders alderen stille og roligt får mindre og mindre mælk. Deres indtag skal ligge på ca 500ml i døgnet, dette vil ofte bestå af 400ml mme som dækker jernbehovet og en portion tykmælk eller lignende, samt det mælk der kan indgå i madlavningen. Ofte vil det være fint med mme aften og sen aften eller aften og tidlig morgen og som sagt er 400ml ialt (vælling tæller med) nok til at dække hendes behov for jern :o)

Med hensyn til tandbørstning, så viser lillepigen jo tydeligt her at hun har sin egen vilje ... :o) Tænderne skal dog børstes og du må forsøge lidt alternative måder. Det kan være at børste dem mens hun ligger ned, på puslebordet, sofaen osv. eller foran et spejl som du nævner. Nogle gange hjælper det også at forsøge med en elektrisk tandbørste, fordi de kilder lidt og siger en sjov lyd :o)

Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!