Parforhold og påvirkning

16. januar 2009

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Parforhold og påvirkning

Hej igen.

Jeg ved godt jeg allerede har et spørgsmål hos dig, men der opstår jo hele tiden spørgsmål med sådan en lille en herhjemme, så jeg håber ikke det gør noget. :-)

Jeg læste i nogle af dine andre svar, hvor du skrev om børn der blev defineret som enten Lærker eller Ugler. Har prøvet at søge efter det, men kunne ikke finde noget.
Hvor kan man læse om dette? Og hvad hedder det, hvis man har et barn der både er Lærke og Ugle på samme tid?

Vi kæmper desværre igen med Isabellas søvn. What´s new. ;-) Ikke nok med at hun skriger og græder i 60 minutter hver aften, hvis ikke vi sidder inde ved hende (hvilket vi så gør, uden at gøre noget, andet end at sidde), så vågner hun nu endnu tidligere end hun plejer (5.30, normalt). For det meste kl. 5.

Har prøvet alt hvad der anbefales, men hun er frisk.
Da jeg er tjener og min kæreste møder kl. 6, får jeg tit kun 4 timers søvn hver nat, og skal derefter mange gange arbejde i 12 timer dagen efter.

Det tærer. Problemet er også at hendes søvnproblemer er begyndt at tære på parforholdet. Frustration er en daglig begivenhed, selvom vi prøver at bringe lidt humor ind i det. Men det er bare svært, når man føler at man banker hovedet ind i en mur og søvnmanglen, og deraf både overskud og andet, presser een hele tiden.

Vi er samtidig ved at bygge huset om. (ja, så kloge var vi nemlig! ;-)), så det er en ekstra stressfaktor.

Jeg bruger min sidste slat overskud på min datter, ergo, er det ikke noget tilbage til hverken mig selv eller min kæreste, og han gør det samme. De få åndehuller vi får, bliver enten brugt til hvile eller søvn. Selv her efter 1,5 år, hvor jeg er sikker på at alle andre familier nu bruger deres tid til at hygge og lege familie og alt det som er grunden til at man har fået et barn, slåsser vi stadig med det samme problem, som vi gjorde da hun var en måned gammel og frem. Så vi er ikke rigtig nået dertil endnu, desværre.

1 gang om måneden kommer hun ud til min svigermor og bliver passet, så min kæreste og jeg kan tilbringe lidt tid sammen. Men for det meste bliver den brugt til at sove og slappe af, og denne afslapning er bare ikke nok til at dække resten af månedens tempo og mangel på søvn.

Vi har også været ude sammen, og hygget os lidt, men stadigvæk...det er bare ikke nok.

Samtidig har jeg virkelig svært ved at undvære hende, så det er sådan en dobbeltfølelse, som oveni det gør at jeg har svært ved at slappe af i hovedet.

Vi er ikke særlig gode til at bede om hjælp fra andre, da vi er meget selvstændige og helst vil klare tingene selv. Derudover ...

Annonce

... har jeg den holdning, selvom jeg ved den er tåbelig, at "når alle andre kvinder kan klare det, så kan jeg sgu også!" og "I gamle dage havde de flere unger og ingen hjælp fra manden" og "de enlige mødre kan også klare det, så det burde jeg også!".

Men søvn er alfa omega, og jeg føler vi virkelig er landet i en ond cirkel. De få perioder, hvor isbella har sovet godt, har vi slet ikke nydt eller næsten ikke registreret, fordi de føles så korte (og har også været korte) i forhold til den lange tid, hvor vi har slåsset og kæmpet.

Forleden nat sad jeg igen ved tremmesengen og tænkte tilbage på den første tid, og jeg opdagede, at siden dag 1 (nej, det startede faktisk allerede natten efter hun var født på sygehuset) har jeg været oppe næsten hver eneste nat! Det er mange nætter og mange timers søvn min krop mangler på 1,5 år og jeg frygter det aldrig vil stoppe.

For det synes aldrig at stoppe. Hvis eet problem bliver løst, opstår der straks et andet. Hvis hun begynder at ville falde let i søvn, vågner hun istedet 3-4 gange om natten og står tidlig op. Eller også tager det hende 1,5 time om at skrige sig i søvn, hvor efter hun stadig står op kl. 5. Eller også er hun syg, og forståelig nok, sover skidt. Eller også er hun midt i en udviklingsspring og drømmer meget, men stadig står tidlig op...ja....jeg kunne blive ved.

Hendes ører er tip top nu efter drænet er kommet i. Jeg tror ikke det er fysisk, men kommer jo i tvivl. Tænker på om hun har ondt i ryggen, men det virker slet ikke sådan.

I dagtimerne er der intet at sætte finger på.

Jeg er også træt af at blive ved med at både tale om det og skrive om det, både til dig, men også med min famile, fordi jeg kan jo se at de næsten ikke gider høre på det mere. Men ikke at tale om det, gør det endnu mere stresset.

Jeg ved ikke engang hvorfor jeg endnu engang skriver til dig. Måske fordi det er så rart at skrive med en fagperson, som ikke tror jeg bare er en sølle kvinde, der ikke kan magte det at have et barn. For det kan jeg jo.

Men søvn er bare så fandens vigtigt for ens velbefindenhed, og når man ikke kan se nogen udvej, så går man konstant rundt og prøver at løse det og forstå det, til trods. Og det trætter jo også!

Mit spørgsmål er nok om du har nogle bud på hvordan man henter det ekstra overskud til både at kunne pleje sig selv, og sit parforhold, og om den skjulte stress og frustration kunne påvirke isabella?

Jeg prøver at skjule det, men den lurer jo hele tiden, og jeg ved jo at de har radarer ude.

Undskyld det lange spørgsmål.

Med venlig hilsen
Camilla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor