Svar: Parforhold og påvirkning
16. januar 2009
Alder:
14 mdr.
Kære Camilla
Du er bestemt ikke den eneste som synes det er svært at få tingene til at hænge sammen i øjeblikket, hvis man kigger på antal spørgsmål i brevkassen lige nu, så er der rigtig mange, der som du føler sig enormt frustreret ... Men så er det jo godt, at det nogle gange hjælper bare at skrive det ned og på den måde få det ud og få det lidt bedre. Det er rigtig dejligt at høre, at du også synes jeg kan hjælpe med det, at du synes det er "rart at skrive med en fagperson, som ikke tror du bare er en sølle kvinde, der ikke kan magte det at have et barn ..." Tak for din tillid!
For selvfølgelig kan du magte din datter og du gør det så godt. Det er bare vanvittig hårdt ikke at få sin nattesøvn, at blive vækket gentagende gange når man sover, er jo faktisk noget man bruger som tortur-metode ...
I gør allerede rigtig meget for at pleje jeres parforhold og det er super godt, at I har en fast aftale om at lade jeres datter blive passet af farmor en gang om måneden. Selvom det er hårdt at aflevere hende, så glem den dårlige samvittighed. Det er enormt vigtigt at I også prioriterer hinanden og på sigt er det jo lagt bedre og vigtigere for Isabella at have to forældre som elsker og prioriterer hinanden end ender med at have to forældre, som går fra hinanden ..
Måske er den ene overnatning for lidt, måske skulle I overveje at lade farmor og Isabella være sammen i 2 dage og nætter, så I fik lidt mere tid til jer selv og hinanden. De to kender jo hinanden rigtig godt og Isabella føler sig sandsynligvis super tryg ved at være der. Hvis farmor har overskud og lyst til at have Isabella lidt længere tid, så lad dem det. Måske ikke hver gang, men en gang imellem.
Måske er det også en ferie væk fra det hele I har behov for. En forlænget weekend, et kro-ophold eller en tur til en storby, hvor I f.eks. afleverer Isabella hos farmor om torsdagen og henter hende igen om søndagen og hvor I forældre så både får sovet og får givet hinanden opmærksomhed. Det kan naturligvis ikke erstatte de 14 måneder, hvor du ikke har sovet om natten - det er svært at indhente 14 måneders manglende søvn :o) Men det kan sandsynligvis godt give lidt overskud og give lidt at leve lidt på igen. Om ikke andet, så i det mindste bekræfte jer forældre i at I gerne vil hinanden og elsker hinanden, og at det her er en periode, som I skal prøve at komme igennem.
Med hensyn til at gøre noget for hinanden som par, så er der i min bog "Du bliver en skøn mor" et kapitel som handler om lige netop parforholdet. Hvordan man kan prioritere hinanden, forkæle hinanden, så parforholdet ikke går helt i stå fordi man er blevet forældre. Det handler blandt andet om at prioritere en god morgenmad, lave en rigtig brunch, bruge starten af dagen med noget lækkert - morgenmad på sengen, hvis man er til det :o)
Det handler også om at man skal huske at røre ved hinanden, det er vigtigt ikke at glemme knus, kys, kram osv. i en travl hverdag, der skal siges ordentlig goddag og ordentligt farvel. Massage er også ofte en rigtig god idé.
Små gaver, det behøver ikke være noget stort, det er vigtigt bare at signalere at man tænker på hinanden, at 'du betyder stadig noget for mig'. Der er masser af muligheder, men det kræver ofte at man gør en bevidst indsats :)
Med hensyn til Ugler og Lærker, så kalder vi det sådan når der er tale om børn. Hos voksne kaldes det A eller B mennesker og det kan du sandsynligvis sagtens finde litteratur om.
Der er ingen tvivl om at dårlig stemning blandt forældre, stress, manglende ro og harmoni - det påvirker alle i familien, både voksne og børn. Netop derfor er det så vigtigt at forsøge at finde lidt åndehuller for alle en gang imellem :o)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, rigtig god weekend :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske