Vægtstigning for datter på 3½ måned

20. april 2004

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Vægtstigning for datter på 3½ måned

Kære Netsundhedsplejerske

Jeg skriver for at få en "second opinion" på min datters svingende vægtstigning. Hun kom til verden den 14. januar i år og vejede 3800 gram og var 54 cm lang. Jeg ammede hende fuldt ud indtil hun var 8 uger gammel, men da jeg havde mindre og mindre mælk tilbage, begyndte jeg at supplere med modermælkserstatning. Efter et par uger nægtede hun desværre at tage brystet mere, så i dag får hun kun erstatning.

Hendes vægt har svinget en del, da der gik lidt tid med først at konstatere, at der ikke var mælk nok, derefter knap en uges forsøg på at øge mælkeproduktionen ifølge aftale med en sundhedsplejerske, hvor jeg lå i sengen og spiste og drak og lagde min datter til, hver gang hun viste interesse for det. Efter hun begyndte at få erstatning øgedes vægten hurtigere. Optegnelser for hendes vægt og længde er som følger:

18/3-04: 4700 / 60,5 (herfra supplerende erstatning hver dag)
26/3-04: 5100 / 61,5 (herfra kun erstatning)

De fleste kan nok forestille dig, hvor frygteligt det var at konstatere, at hun stort set ikke har taget på i en hel måned! Jeg prøver derfor at se fremad, men vil også gerne have at hun alligevel indhenter noget af det tabte. Efter hun har fået erstatning, er hendes vægt da også øget rigtig pænt. Lige indtil i dag, hvor jeg måtte konstatere at hun på 13 dage nu kun har taget 200 gram på.

Jeg har nøje nedskrevet hver eneste lille ml. hun har spist. I de sidste fire uger har hun i gennemsnit spist Allomin (blå og grøn) som følger:

ugen 22/3 – 28/3: 817 ml. i døgnet
ugen 29/3 – 4/4: 855 ml. i døgnet
ugen 5/4 – 11/4: 839 ml. i døgnet
ugen 12/4 – 18/4: 839 ml. i døgnet.

Jeg havde selvfølgelig håbet på en jævnt stigende tendens i indtaget af erstatning, men det synes jeg ikke, der har været. De skal jo helst spise 1/6 af deres vægt, og min datter burde således spise minimum 950 ml. hver dag.

Hendes sovemønster er rimelig stabilt. Siden hun var seks uger gammel har hun sovet længst om natten med først et 6 timers interval, så et 4 timers og et 3 timers. Derudover sover hun gerne 3-4 timer ...

Annonce

... til middag.

Lad mig så også lige fortælle, at min datter er helt igennem vidunderlig. Hun har et fantastisk humør. Hun pludrer med sin far og mig, hver gang hun er vågen til det. Hun og jeg har siden hun var 8 uger gammel haft en "agryh-dialog" hvor hun starter, jeg svarer, så svarer hun, hvorefter jeg svarer osv. Hun smilede hver dag til os fra hun var 5 uger gammel.

Hun "synger" med når jeg synger aftensang for hende (Solen er så rød), hvor hun smiler stort under sutten og siger "aahhh, ohhh" til mig, men jeg synger. Øjenkontakten har været meget stærk lige siden den første time uden for maven. Flere jordemødre på klinikken kommenterede positivt hendes intense blik. Et blik fra et par meget opmærksomme øjne, der selvfølgelig rører dybt ind i sjælen på både mig og den stolte far. Fordi hun er blevet ved med at udvikle sig, smile og pludre – også da jeg var næsten tom for mælk i dagtimerne til sidst, og hun desværre har været sulten – så tog det lidt lang tid at finde ud af, at hun rent faktisk ikke var helt tilfreds.

Mine spørgsmål til dig er følgende:

a)Hun spiser åbenbart mindre end gennemsnittet, men hvor meget må hendes døgn-indtag af erstatning være mindre end gennemsnittet?

b)Skal jeg vække hende under det lange 6 timers soveinterval, som ofte er fra kl. 21 og til 03 om morgenen for at få hende til at spise et ekstra måltid? Da jeg gjorde det her i weekenden sov hun fra midnat til klokken 6 om morgenen i stedet for.

c)Tommelfingerreglen for vægtstigning er så vidt jeg har hørt 1 kilo om måneden de første tre måneder. Hvor meget skal hun tage på fx om ugen, nu hvor hun er blevet tre måneder gammel?

d)Hun virker stadig super tilfreds, vender hovedet væk, når hun er mæt. Samtidig smiler og pludrer hun til os. Hvordan skal jeg forholde mig til, at hun kun har taget 200 gram på de sidste 13 dage? Kan det skyldes at børn vokser i spring?

Det står for mig som nærmest umuligt at presse min datter til at spise mere, end hun selv viser, hun vil have. Samtidig bekymrer det mig, at hun ikke har taget så meget på i de sidste to uger samt at hun tilsyneladende spiser mindre end gennemsnittet.

Mange kærlige hilsner fra en lidt bekymret mor,
Karin

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!