Brev:
Kropssprog og legetøj i sengen
3. december 2008
Alder:
2 mdr.
Kropssprog og legetøj i sengen
Kære Helen
Jeg har lige et par spørgsmål i lidt forskellige ender af babyernes verden. Det ene handler om kropssprog. Min datter på snart 11 uger gør en speciel bevægelse, når jeg ammer hende/vil amme hende, som jeg har svært ved at tyde.
Hvis hun ligger ned på sin højre side og sutter på mit venstre bryst (det er stort set altid her, hun laver bevægelsen) så gør hun det, at hun drejer ansiget hurtigt nedad med et grynt og spænder i hele kroppen - dvs. ligesom hvis man kigger ud over sin højre skulder, hvis man stod op. Det virker som om, det er noget, hun er irriteret over, men jeg ved ikke helt hvad. Enten at det løber for hurtigt, hun har en bøvs - og nogle gange måske, at hun slet ikke vil have mælk, eller at det gør ondt et sted?? Hun gør det også nogle gange, når hun ligger i sin dyne - laver sådan en "aaaargh"-lyd og borer ansigtet ned i dynen - gør det især en del ud på de små morgentimer. Gerne suttende intenst på sin sut, eller når hun ikke kan finde den...
Så deeet... ved du, hvad det er hun forsøger at sige??
Den anden ting er, at vi lige nu bruger hendes seng primært som legeplads, da hun sover mest i vores seng indtil videre. Og det fungerer rigtig godt, da hun er nogenlunde afskærmet fra storebrors lidt vilde kram og hun ligger godt og har godt lys.
Men det er jo tanken, at hun skal bruge sin seng mere snart til rent faktisk at sove i. Og her erindrer jeg noget om, at man vist ikke skal kombinere legetøj for meget med seng, er det korrekt? Altså i forhold til gode sovevaner.
Vil det så sige, at det også er en dum ide at lade hende ligge og lege i den om dagen, hvis man fjerner alt legetøjet, når hun skal sove? Skal sengen være helt legefri, synes du, eller kan den godt have to funktioner, hvis man adskiller dem? Og hvornår er hun overhovedet bevidst nok til at lade sig distrahere af, at hun normalt leger i sengen, men nu skal sove der?
Håber du kan forstår mine lidt kryptiske spørgsmål.
Kærlig hilsen
Emils mor