Kropssprog og legetøj i sengen

3. december 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Kropssprog og legetøj i sengen

Kære Helen

Jeg har lige et par spørgsmål i lidt forskellige ender af babyernes verden. Det ene handler om kropssprog. Min datter på snart 11 uger gør en speciel bevægelse, når jeg ammer hende/vil amme hende, som jeg har svært ved at tyde.

Hvis hun ligger ned på sin højre side og sutter på mit venstre bryst (det er stort set altid her, hun laver bevægelsen) så gør hun det, at hun drejer ansiget hurtigt nedad med et grynt og spænder i hele kroppen - dvs. ligesom hvis man kigger ud over sin højre skulder, hvis man stod op. Det virker som om, det er noget, hun er irriteret over, men jeg ved ikke helt hvad. Enten at det løber for hurtigt, hun har en bøvs - og nogle gange måske, at hun slet ikke vil have mælk, eller at det gør ondt et sted?? Hun gør det også nogle gange, når hun ligger i sin dyne - laver sådan en "aaaargh"-lyd og borer ansigtet ned i dynen - gør det især en del ud på de små morgentimer. Gerne suttende intenst på sin sut, eller når hun ikke kan finde den...
Så ...

Annonce

... deeet... ved du, hvad det er hun forsøger at sige??

Den anden ting er, at vi lige nu bruger hendes seng primært som legeplads, da hun sover mest i vores seng indtil videre. Og det fungerer rigtig godt, da hun er nogenlunde afskærmet fra storebrors lidt vilde kram og hun ligger godt og har godt lys.

Men det er jo tanken, at hun skal bruge sin seng mere snart til rent faktisk at sove i. Og her erindrer jeg noget om, at man vist ikke skal kombinere legetøj for meget med seng, er det korrekt? Altså i forhold til gode sovevaner.

Vil det så sige, at det også er en dum ide at lade hende ligge og lege i den om dagen, hvis man fjerner alt legetøjet, når hun skal sove? Skal sengen være helt legefri, synes du, eller kan den godt have to funktioner, hvis man adskiller dem? Og hvornår er hun overhovedet bevidst nok til at lade sig distrahere af, at hun normalt leger i sengen, men nu skal sove der?

Håber du kan forstår mine lidt kryptiske spørgsmål.

Kærlig hilsen
Emils mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder