Svar: Kropssprog og legetøj i sengen

3. december 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Emils mor

Det er svært at sige, hvorfor lillesøster drejer ansigtet og grynter lidt, når hun spiser og en gang imellem, når hun ligger med sutten på sin dyne ... Det kan være alt lige fra irritation over forsinket nedløbsrefleks til påvirkning af kinden, som gør at hun drejer hovedet. Prøv at lægge mærke til om hun har en påvirkning af sin ene kind, der får hende til at dreje hovedet, hvorved det er lidt sværere at sutte og irritationen så opstår ... Det kan også sagtens være fordi hun har en bøvs, eller egentlig ikke rigtig har behov for mælk eller ... der kan være mange årsager og det er svært for mig at komme det nærmere, desværre.

Med hensyn til at bruge sengen til andet end at sove i, så gælder ikke helt de samme regler for børn som for voksne. Slet ikke når man ...

Annonce

... taler så små børn som lillesøster. Det vigtigste for hende lige nu, er at hun forbinder sin seng med et rart sted at være, den skal være genkendelig og tryg, det skal give hende ro og gør hende afslappet at blive lagt der. Derfor gør det ikke noget at hun en gang imellem bruger sengen til at slappe af i, blive skærmet lidt for storebror, kigger på legetøj osv. Det gør hende kun tryg ved stedet.

I takt med at hun bliver ældre, er der dog noget fornuftigt i at adskille de to ting af - leg og sove ... modsat, hvis det giver tryghed at have en bil, en dukke eller lignende hos sig og barnet så falder til ro med det, så er det også fint.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Nærmere kommer jeg desværre ikke svar på dine lidt kryptiske spørgsmål i dag :o)

Rigtig god weekend og rigtig god jul til jer alle fire :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39