Svar: Kropssprog og legetøj i sengen
3. december 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Emils mor
Det er svært at sige, hvorfor lillesøster drejer ansigtet og grynter lidt, når hun spiser og en gang imellem, når hun ligger med sutten på sin dyne ... Det kan være alt lige fra irritation over forsinket nedløbsrefleks til påvirkning af kinden, som gør at hun drejer hovedet. Prøv at lægge mærke til om hun har en påvirkning af sin ene kind, der får hende til at dreje hovedet, hvorved det er lidt sværere at sutte og irritationen så opstår ... Det kan også sagtens være fordi hun har en bøvs, eller egentlig ikke rigtig har behov for mælk eller ... der kan være mange årsager og det er svært for mig at komme det nærmere, desværre.
Med hensyn til at bruge sengen til andet end at sove i, så gælder ikke helt de samme regler for børn som for voksne. Slet ikke når man taler så små børn som lillesøster. Det vigtigste for hende lige nu, er at hun forbinder sin seng med et rart sted at være, den skal være genkendelig og tryg, det skal give hende ro og gør hende afslappet at blive lagt der. Derfor gør det ikke noget at hun en gang imellem bruger sengen til at slappe af i, blive skærmet lidt for storebror, kigger på legetøj osv. Det gør hende kun tryg ved stedet.
I takt med at hun bliver ældre, er der dog noget fornuftigt i at adskille de to ting af - leg og sove ... modsat, hvis det giver tryghed at have en bil, en dukke eller lignende hos sig og barnet så falder til ro med det, så er det også fint.
Nærmere kommer jeg desværre ikke svar på dine lidt kryptiske spørgsmål i dag :o)
Rigtig god weekend og rigtig god jul til jer alle fire :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske