Brev:
Gravid igen, madvaner, og adskillelse fra mor?
1. oktober 2008
Alder:
20 mdr.
Gravid igen, madvaner, og adskillelse fra mor?
Hej Helen,
Nu er vi endelig flyttet til Berlin, og er ved at omstille os til en hel anden hverdag. Jeg tror at omstillingen er stoerre for mor og far end for Leonard! Jeg har en hel masse spoergsmaal denne gang...
For det foerste er jeg blevet gravid igen, noget tidligere end forventet, da jeg blev gravid ved allerfoerste forsoeg (med Leonard ventede vi i over 1 aar...). Saa jeg er lidt overvaeldet, og har mega daarlig samvittighed over at jeg ikke bare er himlende lykkelig, som jeg var med Leonard... Men jeg staar som sagt midt i en flytning og en kaempe omstilling fra en livsstil til en anden... Er jeg normal?
Jeg er da glad for at vaere blevet gravid saa hurtigt igen, men er ogsaa fyldt med bekymringer... Kan vi nu klare at blive 4 (jeg kan SLET ikke forestille mig at have 2 boern!), hvad med parforholdet, hvad med min arbejdssituation etc. Jeg har faaet lovning paa et job, og haaber paa at underskrive kontrakt inden for de naeste 2 uger, men er selvfoelgelig bekymret over at jeg saa skal fortaelle lige efter at have underskrevet... at jeg er gravid...
Jeg ammer ogsaa stadigvaek Leonard, men har besluttet at det skal vaere slut nu, da jeg er gravid. Jeg har skaaret ned til en gang om dagen, og vil holde op inden for de naeste 2 uger. Kan det skade det lille ny liv inde i mig at jeg stadigvaek ammer og producerer maelk?
Det andet spoergsmaal er omkring Leonards mad. Jeg giver ham meget varieret koed, fisk, pasta, ris, kartofler og masser af groentsager og frugt hver dag. Udover noedder, er der saa noget han IKKE maa spise? Er det i orden at give ham faerdiglavede frikadeller og pulverkartoffelmos - kun af og til? Maa han drikke te? Vi giver ellers kun vand og maelk, men han lader til godt at kunne lide te. Kan han ogsaa spise groft rugbroed med kerner? Jeg giver ham stadigvaek havregroed til morgenmad, med frisk frugt til, men han er mere interesseret i hvad vi spiser (yoghurt med muesli og boller med ost). Boer jeg fortsaette med havregroeden eller give ham noget andet og mere varieret?
Endelig vil jeg spoerge om gode raad i forbindelse med rejse og adskillelse... Med mit nye job skal jeg maaske ud og rejse. Jeg har sagt til dem paa forhaand at jeg helst vil begraense rejser saa meget som muligt, men det kan nok ikke helt lade sig goere. Jeg skal snakke kontrakt med dem paa mandag, saa det ville vaere rart med et godt raad fra dig inden...
Hvad mener du er forsvarligt?
Jeg selv har ikke lyst til at vaere vaek fra ham, men taenker at 5-7 dage ville vaere ok. Jeg skal rejse til Afrika, og normalt er forretningsrejser paa 1-2 uger, saa jeg kan nok ikke begraense det til mindre. Jeg har ogsaa overvejet om jeg skal tage ham med, og saa finde en lokal barnepige, men jeg er bekymret for at det ville vaere lige saa stressende for ham at blive hivet ud af sin hverdag og slaebt med paa en lang flyrejse til et haardt klima... Jeg er jo uddannet i international udvikling og sundhed, saa medmindre jeg holder op med at arbejde eller skifter karriere, saa er det svaert at se hvordan jeg skal faa det til at gaa op... og samtidigt vaere en god mor.
Hvad mener du?
Det var mange komplicerede spoergsmaal! Nok for denne gang - og tusind tak for en DEJLIG brevkasse!
Knus,
Camilla