Er det temperament, sult, utryghed eller?

27. august 2008

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Er det temperament, sult, utryghed eller?

Hej Helen.

Tak for dit svar.

Jeg har selv gået og tænkt på, at jeg ikke synes min datter er vågen særlig længe ad gangen i mellem måltiderne. Hun viser dog meget hurtigt træthedstegn og jeg putter hende og triller hende kort hvorefter hun falder i søvn. Så man må sige det ikke er noget problem.

Jeg har i dag prøvet at trække hende lidt. kl 08.30 blev hun ammet og faldt i søvn med det samme da jeg lagde hende, det var ikke nødvendigt at gå med hende.

Hvis de lange lure om dagen er grunden til den lette søvn om natten, mener du så det ville være godt at vække hende så jeg stadig passer den plan jeg beskrev for dig mht. frokost eller skal jeg lade hende sove til hun vågner ad sig selv. Det ville jeg jo mene var bedst, men???

Jeg har oplevet før, at selvom hun putter senere så tager hun stadig de tre timer om formiddagen. Men det er der vel ikke noget at sige til når hun er så ofte vågen om natten, eller har det ikke noget at sige?

De sidste to nætter har været et værre roderi, hvor vand på ingen måde har hjulpet. Jeg ligger selv inde med 60 vidunderlige uger og er bevidst om tigerspring mm. Ingen tvivl om at der sker meget rent udviklingsmæssigt for min datter i øjeblikket og at det naturligvis kan skabe den uro.

Men... som du skriver skal hun ikke ammes hele natten, men det er det eneste der kan få hende til at falde til ro og sove lidt videre. Hun skriger ikke ulykkeligt til at starte med om natten, men meget vredt, hvis jeg ikke ammer hende. Og det til trods for at jeg ligger med hende, nuser hende kysser hende vugger hende og ja prøver at give hende tryghed. I går blev hun først puttet kl.20.30 (ville ikke sove) ...

Annonce

... og vågnede igen 23.15. Hun virkede rimelig sulten til at starte med, men faldt hurtigt i søvn. Så hun fik kun det ene bryst. Hun vågnede så allerede igen kl 01.15 hvor jeg efter en halv time endte med at give hende bryst igen. Hun var MEGET ivrig med at sutte efter en skrigetur, men faldt hurtigt i søvn. vågnede igen kl. 04.30 og fik bryst og igen kl 05.30.

Hvad skal jeg gøre anderledes?
Er det hendes temperament som spiller hende et pus eller er hun bare sulten eller utryg eller?

Hun har sin tremmeseng inde ved os, som vi prøver at få hende til at falde i søvn i. Ved hjælp af "søs fenger -vuggeviser" har vi, ved sengetid, kunnet få hende til at falde i søvn selv i sengen med min hånd på brystet, men ikke de sidste to aftener. Der har hun bare været umulig. hun har ikke villet sove der, og så sover hun sammen med os. Nogle nætter har hun taget første halvdel i sin egen seng og resten i vores.

Som jeg beskrv for dig virker hun generet i maven over ikke at komme af med afføring hver dag, har det noget at sige? Har prøvet med lidt sveskemos, men det har ikke den store effekt.

Efter dit svar har jeg jo så prøvet at trække hendes sovetider lidt, for at se om det har en effekt, men vil du ikke være sød at vise mig en plan som kunne være ideel for hende i hendes alder? Hvor lang tid "burde" hun være vågen ad gangen? og hvad "burde" være nok søvn om dagen for at kunne sove om natten. Er godt klar over at børn er forskellige og at jeg derfro at følge den så den passer os. :-D

Hvornår begynder man på det 3. måltid? Og hvordan og hvornår må de få mere end den 3/4- 1 dl. grød og mos?

På forhånd tak :-)

Mange hilsner Tanja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.