Svar: Er det temperament, sult, utryghed eller?

27. august 2008

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Tanja

Sikke en masse spørgsmål, jeg skal prøve at besvare dem alle så godt som muligt .. :o)

Din datter kan naturligvis godt være sulten, som du er inde på og den eneste måde at finde ud af det på, er naturligvis ved at tilbyde hende mere mad. Det kan i forhold til hendes alder og eventuelle problemer med hård mave, godt være fornuftigt at holde mængden af skemad lidt nede og følge efter med mælk og så måske i stedet tilbyde skemad 3 gange dagligt - 1. dl. x 3 hvis hun kan spise det, efterfulgt af amning.

De fleste børn vil i din datters alder have behov for at sove to lure i løbet af dagen og en powernap sidst på dagen, mange børn vil i 6 måneders alderen begynde helt at springe den sene powernap over, men det afhænger naturligvis af hvor meget de i øvrigt sover.

Gennemsnitligt vil de fleste børn på din datters alder, have behov for at sove 3-4 timer sammenlagt i løbet af dagen og 10-11 timer om natten - ialt mellem 14-15 timer i døgnet. Hvis barnet går meget sent i seng og står tidligt op, så vil nattesøvnen være kort og dagslurene længere og modsat.

Som jeg skrev i mit sidste svar til dig, så lyder det umiddelbart som om at din datter sover en del. Det er selvfølgelig dejligt, men naturligvis problematisk, hvis hun sover så meget om dagen at det spiller ind på hendes nattesøvn ...

En gennemsnitlig dagsplan kunne se således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre

Morgen 8: Tilbydes lidt grød med frugtmos, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur, sover ofte kort lur her = under 1 time. Nogle børn sover dog også to lige lange lure f.eks. 1½ time formiddag og 1½ time middagslur + 30 minutters powernap

Frokost 12: Grød med frugtmos eller grøntsagsmos. Vand af kop.

Puttes til middagslur med amning ca kl. 13, har hun sovet 1-1½ time formiddagslur, vil det være passende med 1½-2 timers middagslur her.

Eftermiddag 16: Ammes

Powernapper 30 minutter

Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop. I takt med at hun bliver 6 måneder kan I forsøge med lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen, mad i hånden, mere og mere udgangspunkt i det I andre spiser osv. men lige nu er det fortsat ren mos.

Puttes til natten med amning ca kl 20

Sen aften 23-24: Ammes

Nat 24-06: Begynder at kunne undvære amning i ...

Annonce

... dette tidsrum, mange børn er dog 6 måneder inden de helt kan dette.

Du skal være meget opmærksom på at din datter ikke falder i søvn ved brystet, men lige når at følge med i at hun flyttes og således falder i søvn af sig selv. Det vil hjælpe hende til at kunne komme videre i søvnen, hvis og når hun vågner om natten. Hvis hun forbinder det at blive ammet med at falde i søvn, så vil hun naturligt kræve brystet hele natten igennem, hver gang hun skifter søvnfase. Det samme hvis hun hele tiden tilbydes sut.

Prøv derfor om du kan indføre en sutteklud eller lignende, som hun kan have ved sit ansigt, mærke er der uanset om hun puttes det ene eller andet sted.

Prøv om du om natten, i takt med at hun lærer at sove uden brystet, kan nøjes med at trøste hende kortvarigt og så trække brystvorten ud. Så hun stadig beroliges men ikke får lov til at falde i søvn med brystet i munden. Sæt noget andet i stedet, vugge hende, kærtegne, kluden ved ansigtet, et "shhh" eller lignende.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du kan overveje at tilbyde hende laktulose, for at holde maven igang. Hvis hun virker fortoppet, så påvirker det naturligt hendes humør og det er synd. Det er vigtigt at mave fungerer, det betyder utroligt meget for hele hendes trivsel.

Man kan diskutere hvorvidt man skal vække børn der sover og det skal man som udgangspunkt ikke. Hvis du nogenlunde kan følge ovenstående plan, så vil hendes rytme måske ændre sig stille og roligt af sig selv .. ellers kan det godt være nødvendigt at du forsøger at vække hende inden frokost, så hun i stedet for en mere sammenhængende middagslur og dermed en bedre rytme, som passer ind i jeres hverdag og hendes behov for søvn om natten ...

Hvis du vælger at forsøge at vække hende, så må du prøve at vurdere hvorvidt det er muligt. Du må prøve at rumstere lidt omkring hende, se om hun stille og roligt selv begynder at give tegn til at kunne vågne - gør hun ikke det, så må du sige at hun har behov for den søvn og lade hende sove, men hvis hun virker til at synes det er okay at komme lidt før op, så er det fint.

Du kan evt. forsøge at arbejde på en plan der hedder 1½ times formiddagslur, 1½ times middagslur og ½ times powernap og så skemad og mælk derimellem, som planen viser.

Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Fortsat god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder