Svar: Er det temperament, sult, utryghed eller?
27. august 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Tanja
Sikke en masse spørgsmål, jeg skal prøve at besvare dem alle så godt som muligt .. :o)
Din datter kan naturligvis godt være sulten, som du er inde på og den eneste måde at finde ud af det på, er naturligvis ved at tilbyde hende mere mad. Det kan i forhold til hendes alder og eventuelle problemer med hård mave, godt være fornuftigt at holde mængden af skemad lidt nede og følge efter med mælk og så måske i stedet tilbyde skemad 3 gange dagligt - 1. dl. x 3 hvis hun kan spise det, efterfulgt af amning.
De fleste børn vil i din datters alder have behov for at sove to lure i løbet af dagen og en powernap sidst på dagen, mange børn vil i 6 måneders alderen begynde helt at springe den sene powernap over, men det afhænger naturligvis af hvor meget de i øvrigt sover.
Gennemsnitligt vil de fleste børn på din datters alder, have behov for at sove 3-4 timer sammenlagt i løbet af dagen og 10-11 timer om natten - ialt mellem 14-15 timer i døgnet. Hvis barnet går meget sent i seng og står tidligt op, så vil nattesøvnen være kort og dagslurene længere og modsat.
Som jeg skrev i mit sidste svar til dig, så lyder det umiddelbart som om at din datter sover en del. Det er selvfølgelig dejligt, men naturligvis problematisk, hvis hun sover så meget om dagen at det spiller ind på hendes nattesøvn ...
En gennemsnitlig dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 8: Tilbydes lidt grød med frugtmos, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur, sover ofte kort lur her = under 1 time. Nogle børn sover dog også to lige lange lure f.eks. 1½ time formiddag og 1½ time middagslur + 30 minutters powernap
Frokost 12: Grød med frugtmos eller grøntsagsmos. Vand af kop.
Puttes til middagslur med amning ca kl. 13, har hun sovet 1-1½ time formiddagslur, vil det være passende med 1½-2 timers middagslur her.
Eftermiddag 16: Ammes
Powernapper 30 minutter
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop. I takt med at hun bliver 6 måneder kan I forsøge med lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen, mad i hånden, mere og mere udgangspunkt i det I andre spiser osv. men lige nu er det fortsat ren mos.
Puttes til natten med amning ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 24-06: Begynder at kunne undvære amning i dette tidsrum, mange børn er dog 6 måneder inden de helt kan dette.
Du skal være meget opmærksom på at din datter ikke falder i søvn ved brystet, men lige når at følge med i at hun flyttes og således falder i søvn af sig selv. Det vil hjælpe hende til at kunne komme videre i søvnen, hvis og når hun vågner om natten. Hvis hun forbinder det at blive ammet med at falde i søvn, så vil hun naturligt kræve brystet hele natten igennem, hver gang hun skifter søvnfase. Det samme hvis hun hele tiden tilbydes sut.
Prøv derfor om du kan indføre en sutteklud eller lignende, som hun kan have ved sit ansigt, mærke er der uanset om hun puttes det ene eller andet sted.
Prøv om du om natten, i takt med at hun lærer at sove uden brystet, kan nøjes med at trøste hende kortvarigt og så trække brystvorten ud. Så hun stadig beroliges men ikke får lov til at falde i søvn med brystet i munden. Sæt noget andet i stedet, vugge hende, kærtegne, kluden ved ansigtet, et "shhh" eller lignende.
Du kan overveje at tilbyde hende laktulose, for at holde maven igang. Hvis hun virker fortoppet, så påvirker det naturligt hendes humør og det er synd. Det er vigtigt at mave fungerer, det betyder utroligt meget for hele hendes trivsel.
Man kan diskutere hvorvidt man skal vække børn der sover og det skal man som udgangspunkt ikke. Hvis du nogenlunde kan følge ovenstående plan, så vil hendes rytme måske ændre sig stille og roligt af sig selv .. ellers kan det godt være nødvendigt at du forsøger at vække hende inden frokost, så hun i stedet for en mere sammenhængende middagslur og dermed en bedre rytme, som passer ind i jeres hverdag og hendes behov for søvn om natten ...
Hvis du vælger at forsøge at vække hende, så må du prøve at vurdere hvorvidt det er muligt. Du må prøve at rumstere lidt omkring hende, se om hun stille og roligt selv begynder at give tegn til at kunne vågne - gør hun ikke det, så må du sige at hun har behov for den søvn og lade hende sove, men hvis hun virker til at synes det er okay at komme lidt før op, så er det fint.
Du kan evt. forsøge at arbejde på en plan der hedder 1½ times formiddagslur, 1½ times middagslur og ½ times powernap og så skemad og mælk derimellem, som planen viser.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Fortsat god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske