Bad og bedsteforældre

14. november 2007

Alder:
16 mdr.

Bad og bedsteforældre

Hej Helen.

Så er der behov for lidt råd igen.

Angående bad, så har jeg tidligere beskrevet problemet, og det har egentlig slet ikke ændret sig. Jeg synes ikke vi har gjort noget stort nummer ud af det, at hun kom til at lave pølser i vandet, eller generelt når hun laver pølser. Hun er af sig selv begyndt at sige pu ha, når hun laver pølser og vi roser hende og fortæller at hun er en stor pige, der kan sige til når hun laver pølser. Og hun følger troligt med til puslebordet.

Det er bare forsat et problem at få hende i bad. Bare vi nævner ordet siger hun nej. Vi har i en periode bare vasket hende godt over hele kroppen med vand og vaskeklud og så helt undgået badet. Hvor længe mon hun kan huske at det var ubehageligt at se hendes pølser i vandet? Kan det mon hjælpe at købe et helt nyt badekar? Hun ville nemlig gerne i bad ved mormor og morfar. Og hun synes det er spændende når mor eller far er i bad, bare ikke hende selv.

Så er der lige et problem med bedsteforældrene.... Eller rettere farmor og farfar. Både min mand og jeg synes de er for pyldrede og overbeskyttende overfor vores datter. Og egentligt synes jeg også at det er synd for dem, for de kan slet ikke slappe af og nyde at være sammen med hende, fordi de hele tiden er oppe på mærkerne. Bare hun går alene af sted er der straks en af dem efter hende, støder hun hovedet på en stol fordi hun forsøger at komme ind efter legetøj ...

Annonce

... lyder det straks "uh, pas på dit lille hoved", eller hvis faster giver hende en pølsetang (flad og helt uden tænder) at lege med, går de helt i baglås, for hun kan jo komme til skade....

Helt op til et års alderen moste farmor stadig banan, når de var alene med hende for hun kunne jo kvæles i bananen. Og den dag i dag skærer hun stadig skorper af franskbrød. Vi bliver ved at sige at det ikke er nødvendigt at pakke hende sådan ind, men vi taler vist til døve øre. Det er så slemt med ikke at kunne slappe af, at farmor og farfar selv ikke får noget at spise hvis de passer hende, og jeg synes ikke de skal passe hende, hvis ikke de også kan passe på sig selv.

Men hvordan får jeg det sagt? Det er efterhånden sådan at både min mand og jeg mener at de kun kan have hende en time af gangen, så de også selv kan slappe af. Og nævner det, siger de bare at de nok skal klare det. Det er bare sådan at farfar tidligere har haft hjerteproblemer og farmor til vores bryllup blev rigtig dårlig, fordi hun var så nervøs, at hun ikke fik mad og drikke. Og hvad hvis det sker når de passer vores datter?

Og ofte stilles der spørgsmål ved, om vi nu klæder hende godt nok på, fordi hun sådan døjer med forkølelse og mellemørebetændelse. Og det ved vi jo at vi gør, men at det let spredes i vuggestuen.

Har du nogle gode råd til at få dem til at slappe af og nyde deres barnebarns selskab?

Med venlig hilsen
T.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige