Rengøringsmidler

17. juni 2004

Alder:
2 år

Rengøringsmidler

Hej

Jeg har et stort problem med mine datters farmor og farfar.

De har indtil nu haft rengøringsmidler, bl.a. opvaske middel til opvaskemaskinen, hvor låget er i stykker, det er stærkt ætsende. Alligevel har de indtil jeg opdagede for et par mdr. siden (min datter er 2 år) haft det stående i skabet under køkkenvasken, uden børnesikring. Jeg forærede dem en børnesikring, men den ville de ikke bruge og når jeg bad dem flytte det (de passer hende ofte), fik jeg at vide "at de holder jo øje". Jeg har haft det utroligt dårligt med det, da jeg ved man ikke kan holde 100% øje hele tiden.

Efter mange forsøg er lykkes at få dem til at flytte det. Jeg var meget glad, men opdagede at de havde flyttet det hele til et skab i bryggerset, hvor de havde sat en elastik om skabets håndtag. Min datter er stærk og jeg tror ikke det er godt nok. Min kæreste støtter sine forældre, men jeg har efter endeløse og meget opslidende diskusioner/skænderier fået ham overbevist om at det er for farligt. Og han har til sidst bedt dem om at gøre det mere sikkert.

Men efterhånden har jeg det bare så dårligt med det hele, og min kæreste er vred på mig over at jeg har "presset min holdning ned ...

Annonce

... over ham". Denne weekend har det længe været aftalt, at hun skal overnatte hos dem, da vi skal til bryllup.

Men jeg orker næsten ikke at tænke på, hvis de nu igen har fundet på en dårlig løsning.

Min datter har det ellers godt hos dem og de er meget glade for hinanden. Det vil jeg meget nødig ødelægge, men det påvirker mit forhold til dem, at de sløser med sikkerheden.

Herhjemme har min kæreste og jeg skændtes om det i ugevis. Jeg mener at det også er hans ansvar at varetage sin datters sikkerhed hos sine forældre. Jeg har forsøgt at sige det til hans forældre mange gange, men egentligt mener jeg det er hans opgave, da det er hans forældre. Han mener ikke man kan stille krav til folk i deres eget hjem. Det mener jeg man kan, når de skal passe ens børn.

Har du et godt råd? Vores forhold er meget påvirket af det, faktisk i dyb krise, men jeg føler ikke jeg kan gå på kompromis, når det gælder min datters sikkerhed.

Det føles også så absurd at skulle bruge så meget energi på at overbevise min kæreste og hans forældre om noget så grundlæggende, man kan læse alle steder. Der står jo også tydelige advarselsskilte på midlerne.

På forhånd tak.
Mange hilsner
Carina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!